Miten uusi ryhmä muodostuu, miten minä siinä toimin?
Ammattipedagogiikka
II -opintojaksossa meidän 12 opiskelijan eAPE I -ryhmä yhdistettiin toisen eAPE I -ryhmän
kanssa, joten yhteensä meitä oli 25 opiskelijaa. Uudet teemaryhmät
muodostettiin sattumanvaraisesti tai meidän ryhmässä sai vähän valita eri
teemojen (yrittäjyyskasvatus, kestävä kehitys, erityiskasvatus, kansainvälisyys
ja työelämälähtöisyys) välillä. Joku hakeutui sellaisen teeman pariin, josta ei
ollut juurikaan tietoa, ja joku toinen saattoi hakeutua teemaan, josta jo tiesi
parhaiten. Minä pääsin mieluisaan teemaryhmään, Työelämälähtöisyys. Ajattelin,
että työelämästä minulla on kokemusta hyvinkin. Toisaalta halusin tietää
enemmän, miten työelämän ja ammatillisen koulutuksen yhteistyö toimii. Samaan
ryhmään tuli yksi tuttu, ensimmäisestä teemaryhmästäni, tosin muutaman viikon
päästä ilmeni, että hän siirtää työasioidensa vuoksi nämä APE II -opinnot vuoden
päähän. Työelämälähtöisyys-ryhmässämme oli sitten loppujen lopuksi neljä
henkilöä, joista kolme oli minulle täysin vierasta.
Sovimme
ensimmäisen kokoontumisen AC-ympäristöön, johon yksi ryhmän jäsenistä perusti
meille oman huoneen. Ensimmäisellä kerralla toivoin tutustuvani uusiin
ihmisiin, mutta siihen ei käytetty esittelykierrosta enempää aikaa. Kaikki
vaikuttivat hyvin toimeen tarttuvilta, joten saimme sovittua ripeästi ryhmämme
toimintaperiaatteet ja miten alamme suunnitella omaa opintojaksoamme.
Ryhmän toimintaperiaatteet
- NN valittiin ryhmän koordinaattoriksi
- kaikki sitoutuvat yhteisten tavoitteiden toteuttamiseksi
- aikatauluista pidetään kiinni
- valmistaudutaan hyvin kaikki kokouksiin
- ollaan avoimia ja erilaiset mielipiteet otetaan huomioon
- Ryhmän nimi: Tuunarit
Työkalut:
* vältetään Optimaa
* kokoukset AC:lla (https://connect.funet.fi/ape), varalla Skype
* Google Docs / Drive
* Facebook ryhmä (NN perustaa ryhmän)
Nyt
jälkeenpäin arvioituna sanoisin, että työskentelyssä ryhmämme oli hyvin
itseohjautuva ja yhteistyö sujui luonnollisen sujuvasti. Käytimme Google Drivea
opetuksen suunnittelussa siten, että ensin ideoimme sinne jokainen kuhunkin
ydinkysymykseen liittyen opetuksen sisältöä, listasimme lähdemateriaalia ja
mietimme sopivia opetus- ja arviointimenetelmiä. Optiman välttäminen tuli hyvin
ponnekkaasti erään jäsenen taholta, ja jäykkähän se on. Kun suunnittelussa
käytettiin Google Drivea, dokumenttia oli helppo käydä vilkaisemassa samalla, kun oli muutenkin netissä ja sinne
oli helppo kirjoittaa omia ideoita. Lisäksi keskustelua ja ajatustenvaihtoa varten
perustettu oma Tuunarit-ryhmä Fb:ssa toimi hyvin ja aktiivisesti. Siellä tuli tarkennettua toisilta sellaisia asioita, jotka olivat jääneet epäselviksi. Myös ajatusten tuulettaminen ja toinen toisensa tsemppaaminen tapahtui oman Fb-sivun kautta. Kaiken kaikkiaan olemme hyvin
pitäneet toimintaperiaatteistamme kiinni ja noudattaneet niitä.
Olen
luonteeltani sellainen, että mieluummin ensin vähän kuulostelen ja aistin
ryhmän ilmapiiriä ja eri persoonien työskentelytapoja enkä heti tyrkytä omia
ajatuksiani ensimmäisenä. Tässä ryhmässä oli kuitenkin helppo olla oma itsensä
ja kaikkien ideoita kuunneltiin. Lopputulos ei varmaankaan ole samanlainen kuin
jos olisin yksin päättänyt kaikesta, ja hyvä niin. Kyllä ryhmässä on aina enemmän voimaa
ja positiivista energiaa kuin yksin työskennellessä.
Usean
hengen ryhmässä ja varsinkin tässä opiskelumuodossa on aina otettava huomioon
monen ihmisen erilaiset aikataulut. AC-palaverimme olivat varsin ripeitä ehkä
juuri tästä syystä. Toisaalta ripeys on hyvä asia, silloin saadaan asioita
eteenpäin ja jotain tehtyäkin. Toisaalta ripeästi toimiessa ei välttämättä jää
aikaa pohtia asioita syvemmin tai eri näkökulmista. Alun aikataulu tosin asetti
omat paineensa opetuksen suunnittelulle ja meidän ryhmässä tuntui olevan
tärkeää saada opetus suunniteltua siihen mennessä, kun se piti kaikille
esitellä. Väljemmällä aikataululla olisi ehkä ollut enemmän aikaa harkita ja
punnita eri vaihtoehtoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti