1. ALOITUS: Aloitusvaiheessa tärkeää on turvallisen ilmapiirin luominen. Tämä vaikuttaa opiskelijoiden innostumiseen, motivoitumiseen ja kiinnostumiseen aiheesta.
Esittäytyminen
- arvaa
toisesta erilaisia asioita
- kerrotaan
toisesta, ei itsestä
- nimien
muistirinki (yksi aloittaa omalla nimellä, seuraava kertoo edellä olevan nimen
ja sen lisäksi omansa, rinki jatkuu niin, ettäjokainen luettelee edellään
olevat ja lopuksi oman nimensä, nimien määrä kasvaa pikku hiljaa)
”Ice breaker”
eli sulattajat
ei liity
opiskeltavaan asiaan, esim. omasta
laukusta löytyvästä esineestä kertominen, pöydällä voi olla jotain muuta
aineistoa, josta kertoa, kuten postikortit, lehtikuvat, värilaput, eläimet)
Lämmittelytehtävät: mitä ajatuksia aihe herättää / ideariihi, lakanan täyttö
Virittäytyminen: opettaja kertoo aiheesta ja työskentelytavoista
2. TOIMINTA: varsinainen työskentelyvaihe
3.
PÄÄTÖSVAIHE –
TUNNEILMAISU
a.
voi kertoa,
miltä työskentely tuntui ja miten se sujui
b.
toiminta
puretaan
4.
KESKUSTELU -
PALAUTE
Miten
luokkatilanteissa luennon tai teorian lomaan saadaan toiminnallisuutta? Käytännön
aineissa tämä tapahtuu luonnostaan. Vuorovaikutukselliseen oppimiseen vaikuttaa
paljon ryhmän koko, opiskeltava aihe ja aika.
Miksi ryhmässä opitaan?
- yksilö ylittää oman yksilöllisen oppimiskykynsä
- vertailu: tietotaitotason tai muun peilaaminen
- ryhmä kannustaa oppimaan enemmän:
a.
kaikki
antavat oman panoksensa ryhmän hyväksi
b.
tulos on
jäsenten tulos = oppimisen tulos koituu kaikkien hyväksi
Allekirjoitan
nämä ajatukset täysin! Oppiminen on paljon yksipuolisempaa, kun se tapahtuu
yksin. Ryhmässä pääsee osalliseksi monesta näkökulmasta. Ryhmän alkuvaiheeseen
kannattaa panostaa. Sopivan toiminnallisen ryhmätyömenetelmän valinta pitää
harkita kuhunkin oppimistilanteeseen ja tulosten soveltaminen käytäntöön kannattaa
miettiä etukäteen.
-----------
Lähde:
-----------
Lähde:
Erkkilä, R. 2014. Lähipäivien materiaali opintojaksolla Toiminnalliset
ryhmätyömenetelmät 4.-5.4.2014. Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti