Yllättävä käänne
Apua, käänne on tapahtunut! Olen tainnut
saada opettajan silmälasit. Näen opettajuutta kaikkialla. Muutama viikko sitten
sain työssäni sähköpostia viittomakielentulkkiopiskelijalta Helsingin
Humakista. Hän kysyi työharjoittelupaikkaa Rovaniemelle, koska hän ei halunnut
pääkaupunkiseudulle. Hänen tavoitteenaan oli tutustua viittomakieliseen
yhteisöön ja tavata eri-ikäisiä kuuroja. Olin aivan täpinöissäni tästä
mahdollisuudesta saada opiskelija mukaani. Kerroin hänelle, mitä työhöni kuuluu
ja hahmottelin, mitä hänen työharjoittelunsa aikana jo oli kalenterissa. Hän ei
tiennyt, että Lapin kuntoutussihteerin työhön kuuluu myös kuurosokeat, mutta se
ei haitannut. Päinvastoin, hän oli vielä innostuneempi tulevan
työharjoittelunsa monipuolisuudesta. Ja kaikki järjestyi niin, että opiskelija
aloitti maanantaina kolmen viikon työharjoittelunsa. Selvisi, että hän ei ole
elämässään vielä käynyt Kuusamoa pohjoisempana, joten hän saa nyt mukavaa
kokemusta Lapistakin. Ja parin päivän jälkeen hän kertoi olevansa todella
tyytyväinen päästyään Lappiin, koska hän oli vakuuttunut saavansa kokea
erittäin monipuolisen työharjoittelun. En ole aiemmin toiminut opiskelijan
työharjoittelun ohjaajana, joten tämä mahdollisuus tuli kyllä parhaaseen
mahdolliseen aikaan! Olen toki ohjannut opiskelijaa aiemmin työssäni
sairaanhoitajana ja viittomakielentulkkina, mutta vain satunnaisesti ja lyhyen
aikaa. Nyt pääsen arvioimaankin häntä! Tästäkin kokemuksesta on varmasti hyötyä
tulevaisuudessa. Niin tuo alun käänne viittaa siihen, että tähän asti olen
suhtautunut näihin ammatillisen opettajan opintoihin yhtenä lisänä ja hyvänä
oppina elämänkaaressani, vaikka en ikinä toimisikaan opettajana. Nyt huomaan
kuitenkin innostuneeni kunnolla ja pitäväni täysin varteenotettavana
vaihtoehtona toimia joskus opettajana. Ja ehkä siihen liittyy nuo opettajan
silmälasit, että koen opettajuuden olevan osa minua eikä jotain, joka tapahtuu
luokkahuoneessa.
![]() |
kuva: M.Rantapää |
Mitä arviointi on ja miksi arvioidaan? Millainen arviointi edistää oppimista?
Tämä päivä aloitettiin perehtymällä
arviointiin. Uudella keltaisella ryhmällä oli mielenkiintoinen opetusmenetelmä:
kyselevä opetus. Ryhmässämme syntyi mukavasti keskustelua ja oli mukava
huomata, että löysimme samoja asioita, kuin opettajat olivat koostaneet
dioille. Huomasin, että kysymysten on toisinaan hyvä olla vähän provosoiviakin,
jotta saadaan uusia ideoita keskusteluun. Keltaiset olivat tehneet hyvän
koosteen arviointiin liittyvistä asioista. Sitä katsomalla palautuu hyvin
mieleen arvioinnin keskeisimmät asiat. Samaa tekniikkaa voisin kuvitella
käyttäväni opettajana. Kun opintojakson tai kurssin keskeisimmät asiat
koostetaan yhdelle dialle, se auttaa hahmottamaan kokonaisuuden ja toimii
varmasti kertauksen tukena. Aivan samoin luennon tai opintojakson alussa
sisällysluettelon esittäminen auttaa orientoitumaan tulevaan.
Mitä arviointimenetelmiä opettajalla on käytössä?
Uudessa sinisessä ryhmässä aiheenamme oli
arviointimenetelmät. Uuteen ryhmään sopeutuminen ei ollut vaikeaa, sillä
olimmehan aikaisemmin työskennelleet yhdessä virtuaaliryhmänä, vaikkakin roolit
olivat silloin erilaiset. Lisäksi saimme joukkoomme toisesta teemaryhmästä opiskelijatoverin, joka on aivan
huipputyyppi. Emme sen kummemmin työstäneet pelisääntöjä tai pohtineet rooleja,
vaan koin, että solahdimme työskentelyn rytmiin hyvin luontevasti. Alkuun
sovimme ideoivamme Google Driveen alkuperäisen sinisen ryhmän käyttämällä
tavalla. Punaisilta työskentelytapaamme tuli sähköpostiviestittely. Alkutyön
avulla opetuksemme teoria alkoi hahmottua. Keskustellen suunnittelimme
opetuksemme rakennetta ja jaoimme tehtävät, jotka jakautuivat nekin lähes
itsestään. Minä sain valmistettavakseni etukäteistehtävän. Päätin pienen
pohdinnan jälkeen tehdä siitä Prezin, koska olin elokuun lähipäivien jälkeen
kirjannut oppimispäiväkirjaani sen kokeilun yhdeksi oppimisen tavoitteekseni
koulutusteknologisiin ratkaisuihin liittyen. Preziä oli helppo käyttää, joten
varmasti käytän sitä tulevaisuudessakin.
Opetuksessa käytimme alustuksen jälkeen
tietopohjan kokoamista ja keskustellen täytimme arviointimenetelmämatriisia.
Eihän sitä ehditty täyttää kuin neljän opetusmenetelmän kohdalta, mutta ei
ollut tarkoituskaan. Tarkoituksena oli herättää ajattelua, mitä kaikkia asioita
arviointimenetelmän valintaan liittyy. Lisäksi arviointimenetelmiä voi varioida
monin tavoin, joten rasteja kertyi melko runsaasti. Oleellisintahan on se, että
arviointimenetelmä on linjassa opintojakson tavoitteiden kanssa.
Istunnon aikana tuli keskustelua siitä, että
arviointi ei ole helppoa, vaikka se on hyvin olennainen osa opettajan työtä.
Luulen, että asiaa helpottaa se, että tavoitteet ovat ensinnäkin selvät, mitä
pitäisi oppia. Toiseksi arviointikriteerit pitää olla mietittynä etukäteen ja
esittää ne opiskelijoille, jotta opiskelija voi itsekin miettiä, onko
saavuttanut sen, mitä tavoitteli. Arviointia on hankala perustella, jos selvät
kriteerit puuttuvat.
Mitä on aikaisemman hankitun osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (AHOTiin) liittyvä osaamisen osoittaminen?
Tähän opetukseen liittyi ennakkotehtävä, jota
käytettiin opetuksessa. Roolipeli-opetusmenetelmä oli hyvä ja sopiva tähän
aiheeseen, vaikkakaan ei ollut helppoa ”opettajana” päättää hyväksyisikö
opiskelijan hakemuksen vai ei. Mielelläni teettäisin opiskelijalla raportin,
josta selviäisi hallitseeko opiskelija asian vai ei. Ruotsia opiskellessani
koin hassun tilanteen, kun mietin harjoittelun suorittamista ja opettaja
ehdotti, että voisin kirjoittaa Ruotsissa tekemästäni työkokemuksesta raportin.
Sen avulla sain kieliharjoittelun hyväksytyksi. En mielellään nykyään hae
korvaavuuksia, sillä koen, että aina voi oppia uutta. Ja nyt ammatillisen
opettajan opintoja ajatellessani koen, että minulta löytyy aika vähän sellaista
ajantasaista tietoa ja nimenomaan ammatilliseen opetukseen liittyvää
tietämystä, että haluaisin päästä niistä jonkun vanhan jutun avulla.
AHOT:sta opin, että se kuuluu opettajan
työhön, se ei ole helppoa, saattaapi olla peräti työlästä ja aikaa vievää. Niin
se kuitenkin on, että opettajana sitä joutuu tekemään ja pähkäilemään. Selvästi
sellainen alue, johon tarvitsen lisäoppia.
Lopuksi: kaiken kaikkiaan tämänpäiväiset
opetukset sujuivat hyvin ja ilmapiiri oli leppoisa. Koska päivän teema oli
arviointi ja palautteen anto, se jatkui ryhmässämme istunnon jälkeenkin J. Ammatillisena opettajana on mielestäni
tärkeää, että opiskelijat oppivat tekemään itse- ja vertaisarviointia, koska
työelämässä tulee jatkuvasti palautetta. Työpaikoilla olisi hyvä ottaa tavaksi
avoimuus ja palautteen anto puolin ja toisin. Hyvää palautetta saa ehkä työssä
harvemmin, yleensä esimies antaa palautetta vain, jos joku asia on mennyt
pieleen tai jotain pitäisi muuttaa. Työntekijät tarvitsevat kuitenkin myös
kannustusta ja positiivista palautetta. Milloin sitä oppii antamaan ja
vastaanottamaan, jos ei sitä opetella jo opiskeluaikana?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti