Tänään olin valmiiksi hieman hermostunut ja
jännittynyt. Syynä oli ehkä virtuaali-istunnon sujumisen jännittämistä enemmän
aamupäivällä pitämäni ”luento” omasta työstäni Rovala-opiston
viittomakielenohjaaja-opiskelijoille. En ehtinyt kovin hyvin valmistella sitä
esitystä ja tekemäni pp oli lähinnä kahden järjestön kotisivuilta
leikkaa-liimaa-tekniikalla toteutettu kooste. Esitykseni aikana huomasin
tarkkailevani itseäni kovasti: miten aktivoin opiskelijoilta, millaisia
käytännön esimerkkejä kerron jne. Sinänsä tämä itsetarkkailu huvitti minua ja
ihan hyödyllistähän se onkin. APE-opinnot alkavat toimia? J Toisaalta, alun
yksinpuheluni aikana koin takautuman vuosien takaisesta opetuksesta, jolloin
puhuin varmaan tosi monotonisesti ja rauhallisesti, minkä jälkeen satuin
kuulemaan opiskelijoiden arvostelua nukuttavasta ja tylsästä tyylistäni.
Varmaan se oli aiheellista, mutta tämä ”peikko” on ehkä hillinnyt halujani
alkaa opettajaksi. APE-opintojen aikana olen huomannut, että olen saanut sitä
evästä, jota olin kaivannutkin, eli oppia oppimisesta ja opettamisesta. Mutta
nyt varsinaiseen asiaan eli päivän teemoihin.
Mitä on tutkiva ja kehittävä oppiminen?
Olin etukäteen katsastanut Optimassa olevat
materiaalit enkä ymmärtänyt sinisten Tutkivan oppimisen mallista mitään. Sannan
opetus oli kuitenkin selkeä ja malli avautui itse istunnossa hyvin.
Opetusmenetelmänä oli Ongelmaperustainen oppiminen ja aluksi pohdimme isossa
ryhmässä teemaa Työelämälähtöisyys ammatillisessa koulutuksessa. Saimme ideoida
siihen liittyviä kysymyksiä. Sanna-opettajan positiivinen palaute ja
innostaminen toteutui hyvin. Mielestäni opettajana pitäisikin muistaa kannustaa
kaikkia opiskelijoita tasapuolisesti ja vuorollaan. Vaikka opiskelija ei
vastaisikaan oikein tai juuri sitä, mitä olisi tarkoitus, rakentavaa palautetta
pitäisi aina antaa. Minusta on ikävää, jos opettaja suosii tiettyjä
opiskelijoita. On opettajan ammattitaitoa, että saa ne hiljaisemmatkin ja
aremmat opiskelijat osallistumaan opetukseen.
Ilmeisesti kaikki olivat olleet siinä
käsityksessä, että opetusaika on 35 minuuttia. Niin olin minäkin. Viime
kerralla sopimamme opetusaika koski kuitenkin virtuaali-istuntoja APE 8 ja 9. Eikös
tämä ole oppimisen perusasia, että viimeksi käsitelty asia jää mieleen? Nyt
huomasin, että olen orientoitunut APE 8-virtuaali-istuntoon ikään kuin se
toteutettaisiin tiimiopettajuutena. Onneksi tässä vaiheessa huomasin asian
oikean tolan ja ehdin muuttaa orientoitumistani.
Tästä opetusaika-kömmähdyksestä johtuen koko
päivän aikataulut menivät sekaisin. Sinänsä oli mukava olla välillä koko
porukalla koolla ja nähdä erilaisia opetustyylejä. Tiimiopettajuuden aikana
muiden piti sulkea kamerat, mikä tuntui minusta mukavalta, kun en koskaan saa
omaa kuvaani näkyviin. En siis saanut tälläkään kerralla, mutta eipä ollut
muillakaan naama näkyvillä toisen ryhmän opetuksen aikana. Se ettei näe
kaikkien kasvoja on hankalaa opettajan kannalta. Itse ainakin siirrän
katsettani ja pyrin katsekontaktiin opiskelijoiden kanssa, siis yleensä
muualla, AC:ssä se ei nyt ole oikein onnistunut…
Lyhyessä ajassa ongelmaperustainen
työskentely, jossa ensin ideoitiin koko ryhmän kesken, breakouteissa
toteutettiin jatkotyöskentely ja yhteenveto tehtiin lopulta koko ryhmässä toimi
mielestäni esimerkinomaisesti. Enemmän aikaahan tällainen työskentely vaatisi.
Sinänsä työskentelytapa oli hyödyntämisen arvoinen jatkossa omassa työssäni.
Tätä kirjoittaessani hoksaan, että tähän opetukseen
liittyi jälkitehtäväkin, hupsista…
Miten opetusta suunnitellaan? Konkreettinen esimerkki alaltasi.
Opetuksen suunnitteluun liittyvän
etukäteistehtävän olin ehtinyt tehdä melkein kokonaan. Koin, että se ei ollut
kuitenkaan helppoa ja olisin kaivannut teoriatietoa opetuksen suunnittelusta.
Virtuaali-istunnossa sain tietää, että samana päivänä oli vielä lähetetty
sähköpostia opetuksen suunnittelusta. Minulla ei kuitenkaan yleensä ole enää
samana päivänä aikaa lukea yksityissähköpostiani, kun olen töissä. Siksi koin,
että olin vähän pihalla opetuksen aikana ja eritoten breakouteissa.
Tästä sessiosta opin, että tiimiopettajuus
edellyttää, että opettajat ovat selvillä aiheesta ja hallitsevat sen. Sinisten
opetuksessa kävi niin, että yhdelläei toiminut mikki, mutta ryhmän kaksi muuta jäsentä pystyivät ottamaan kopin ja jatkamaan opetusta. Opetuksen suunnittelu on
siis aihe, joka vaatii minulta lisäopiskelua. Ehkä se onkin sellainen alue, jota oppii
parhaiten tekemällä.
Mitä ydinainesanalyysi tarkoittaa?
Ydinainesanalyysi oli meidän ryhmän aihe.
Etukäteistehtävänä olimme antaneet katsottavaksi pätkä videosta, jossa käsiteltiin ydinainesanalyysiä. Minä luennoin aluksi kertauksenomaisesti, jotta
kaikki pääsisivät kärrylle, jos joku ei ollut etukäteistehtävää tehnyt.
Työnjakomme oli sellainen, että ryhmämme kahden muun jäsenen oli tarkoitus vetää
harjoitustehtävät, joissa piti tehdä ydinainesanalyysi kahdesta meidän
opintoihin kuuluvasta vapaasti valittavasta opintojaksosta. Siksi oli hieman
huvittavaa seurata keskustelua, jossa ihmeteltiin tuntijakoja ym. Keskustelu
oli suhteellisen vilkasta ja melko hyvin sieltä se ydinaineskin erottui.
Ydinainesanalyysiinhän kuuluu, että pohditaan myös täydentävää tietämystä ja
erityistietämystä. Toisaalta keskustelussa mentiin välillä sivuraiteille ja
alettiin pohtia opetusmenetelmiä, mitä ydinainesanalyysi ei käsittääkseni ole.
Ensin pitää miettiä, mitä opintojaksolla pitää opiskella ja vasta sen jälkeen
tulee opetusmenetelmän valintaa sun muuta.
Tällaisen keskustelutehtävän, tässä tapauksessa
kalamaljan, ohjaaminen ei ole kovin helppoa. Kalamalja onkin vaativa menetelmä.
Opettajan pitää pitää ohjat käsissä ja tarvittaessa esittää ohjaavia
kysymyksiä, jotta ryhmä keskustelee aiheesta eikä sen vierestä. Hyvää oli
tarkkailijoiden tehtävä tehdä muistiinpanoja. Hyviä huomioita he olivatkin
tehneet. Tuntuu melkein siltä, että tarkkailijat löysivät ydinaineksen paremmin
kuin varsinaiset keskustelijat. Toisaalta tarkkailijoiden olisi voinut antaa
liittyä keskusteluun sen loppuvaiheessa. Ehkä ydinainesanalyysi olisi sillä
tavoin onnistunut paremmin.
Mikä on henkilökohtainen oppimisympäristö (PLE)?
Vihreän ryhmän etukäteistehtävänä oli
tutustua Kyvyt.fi:hin. Palvelu tuntuu toisaalta hyvältä idealta, koska sinne
voi mm. tallettaa omia töitään ja CV:n sekä verkostoitua. Se ei ole kuitenkaan
saanut tuulta siipiensä alle, joten se ei oikein vastaa silloin tarkoitustaan.
Sosiaalista mediaa tuntuu tulevan nykypäivänä joka tuutista, joten tämä tuntuu
ehkä turhalta lisältä ja enemmänkin rasitteelta. Oli kuitenkin hyvä tutustua
siihen.
Opettajana voisi olla hyvä idea tutustuttaa
opiskelijat heti opintojen alussa johonkin tällaiseen palveluun. Tai ainakin
kannustaa opiskelijoita keräämään omaa portfoliotaan. Opintojen päättyessä
opiskelijoilla olisi valmiina hyvä paketti, jonka kanssa voi lähteä
kolkuttelemaan työnantajien ovia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti