Koulutusteknologia tuntui aluksi vieraalta ja kaukaiselta termiltä.
Kaikki tekniseen viittaava kun ei tunnu niin omalta. Kuitenkin siinä oli jo
paljon tuttua. Olen yliopisto-opinnoissani käyttänyt Optimaa paljonkin. Tosin
opettajat lähinnä latasivat sinne luento-diat ja muun materiaalin. Joissakin
kursseissa käytettiin keskustelufoorumia, mutta usein se oli vähällä käytöllä.
En nimittäin tiennyt Optiman kaikista mahdollisuuksista, kuten videon tai
puheen nauhoittamismahdollisuuksista. Voisin hyödyntää Optimaa opettajana ja monipuolisemmin, kun mitä itse
olen saanut yliopistolla kokea. Optiman kaikkien mahdollisuuksien osaaminen
vaatii lisäopiskelua.
Muut koulutusteknologiset sovellukset ovat minulle opetuksessa vielä
uudempia. Facebookin suljettu ryhmä voisi soveltua hyvinkin kielen opiskeluun. Power Point-ohjelman käyttöä olen opetellut
yliopisto-opintojeni aikana, joten sen käyttö alkaa sujua. Kieltenopetuksessa tutustuin
nykyaikaiseen ”nauhuriin” Praktisk didaktik-opintojaksolla, jolla selvisi, että
nykyään kirjan kappaleet kuunnellaan cd:ltä. Toki se oli jo tuttua omien lasten
kielten opiskelusta. Cd vaikuttaa kuuluvan kirjojen vakiovarustukseen. Itse
periaate, että teksti kuunnellaan koulussakin, ei näytä muuttuneen miksikään. Omana
kouluaikanani vain käytettiin vanhoja kelanauhoja.
Toinen teknologinen laite nykyajan kouluissa on
dokumenttikamera, jonka käyttö ei ole vaikeaa. Se taitaa hyvin korvata liitutaulun.
Kielen oppimiseen liittyy voimakkaasti vuorovaikutuksen harjoittelu, jonka pääosin
toteuttaisin ihmisten kesken. Teknologiaa voi tosin hyödyntää esimerkiksi blogin
kirjoittamisessa, sähköpostissa tai muussa chattailussa – vieraalla kielellä tietenkin.
Vuorovaikutustilanteita voi myös nauhoittaa videokameralla, jolloin opiskelijat
näkevät itsekin, miten kommunikointi sujuu. Teknologian etu on siinä, että sen
avulla päästään myös harjoittelemaan autenttisia tilanteita edullisesti matkustamatta
sen kauemmas. Internetin välityksellä opiskelijat voivat luoda kontakteja ympäri
maailmaa ja näin saada hyvää harjoitusta kielen oppimisessa. ja käytössä.
Verkko-opetus ja internet kaiken kaikkiaan
tarjoavat hyviä vaihtoehtoja kielen oppimisessa. Verkosta löytyy paljon materiaalia
ja harjoituksia esimerkiksi ruotsin kieliopista. Opiskelijoille voi tarjota tätä
vaihtoehtoa itseopiskeluun, lisäopiskeluun ja muuhun harjoitteluun. Alkutasokartoituksen
voi myös hyvin tehdä verkossa. Lisämateriaalina olevat harjoitukset tukevat myös
opetuksen eriyttämistä, jolloin jokaiselle riittää sopivan haastavia tehtäviä ja
nopeammin oppivillakaan ei aika tule pitkäksi, kun harjoituksia voi tehdä omaan
tahtiin.
Miten kehitän koulutusteknologista osaamistani opintojen
aikana? Alussa asettamani tavoitteet:
- Tutustun eri sovelluksiin ennakkoluulottomasti
- Kokeilen jossain yhteydessä esim. Preziä
P.S. APE 8 Oppiminen ja osaamisen arviointi -opintojaksoon liittyen teinkin oman ryhmäni opetukseen liittyvän ennakkotehtävän Prezillä: http://prezi.com/lk-vxitzcxlo/tervetuloa-tutkimaan-oppimisen-arviointimenetelmia/
2.11.2013
VastaaPoistaJee, tavoitteeni nro 2 koulutusteknologisen osaamiseni kehittämiseen liittyen toteutui tänään! Tein Prezin ryhmämme ennakkotehtävästä APE 8:n opetukseen liittyen.