Ihminen on osa historiaa ja omaa aikaansa. Oppimisnäkemyksetkin
ovat muuttuneet ajan ja uuden tiedon myötä. Runsaan opiskelukokemukseni avulla
olen päässyt nauttimaan monenlaisten opettajien opetusnäkemyksistä ja –tyyleistä.
Huomaan, ainakin näin jälkeenpäin, että omakin oppimisnäkemykseni on ajan
kuluessa muuttunut.
Reflektoin tässä omaa oppimisnäkemystäni lähteisiin peilaten (Auvinen et al. 2007, 31-37; Räisänen 2013e).
Behavioristinen
oppimisnäkemys oli melko tyypillistä oppijan urani alkuaikoina. Pari
ruotsinopettajaa on jäänyt mieleeni juuri tästä tyylistä, mikä sopi hyvin ja ainakin
minua auttoi hyvin oppimaan kielen. He olivat ankaria ja vaativia. Käytin
runsaasti aikaa tekstien kopiointiin ja ulkoaopetteluun. Vieraan kielen sanat
ja kieliopin säännöt jäivät hyvin mieleen, koska niitä tankattiin niin kauan,
että ne osattiin. Toisaalta voidaan pohtia, sopiiko tämä näkemys yksin kuitenkaan
kielen opiskeluun, koska liiallinen kieliopin painottaminen voi estää kielen
puhumista ja rohkeutta ilmaista itseään vieraalla kielellä. Ja siihenhän kieltä
juuri tarvitaan, kommunikointiin ja yhteydenpitoon muiden kanssa. Käytännössä
olen huomannut, että tärkeintä on kuitenkin avata suunsa kuin miettiä, mikä on
sanajärjestys tai miten joku sana taivutetaan.
Humanistinen
oppimisnäkemys saattaa edustaa toista äärilaitaa kuin
behavioristinen. Vastuu on oppijalla ja opettaja toimii lähinnä oppimisen
ohjaajana. Koen tämän oppimisnäkemyksen pehmeänä vuorovaikutusta korostavana
näkemyksenä, jonka ehdoton etu on siinä, että jokaisella oppijalla on ehdoton ihmisarvonsa.
Jokainen oppija on tärkeä sellaisenaan suorituksista ja onnistumisista
huolimatta. Kognitiivinen oppimisnäkemys
korostaa oppijan tietoista pyrkimystä tiedon prosessointiin, ymmärtämiseen ja
omaksumiseen. Sitä on kuitenkin kritisoitu siitä, että siinä jätetään tunteet,
oppimisympäristö ja sosiaalinen todellisuus huomiotta. Konstruktiivinen oppimisnäkemys puolestaan korostaa oppijan
aktiivisuutta ja toimijuuden roolia. Siinä painotetaan sosiaalista
vuorovaikutusta, yhteistoiminnallisuutta ja tutkivaa oppimista. Tämän
näkökulman mukaan tieto ei ole staattista, vaan alati muuttuvaa ja suhteellista.
Myös opettaja on oppijan asemassa, kun opiskelijatkin opettavat. Tämä
oppimisnäkemys tuntuu kiehtovalta, koska maailmakin muuttuu koko ajan ja
jatkuvassa sosiaalisessa vuorovaikutuksessa olemme muutenkin vuoroin antajan ja
saajan roolissa.
Oma oppimisnäkemykseni on ehkä sekoitus näitä
kaikkia painottuen humanistiseen ja konstruktiiviseen oppimisnäkemykseen. Ihmisarvon
kunnioittaminen on mielestäni oppimisen A ja O. Oppijat ovat yksilöitä
erilaisine tarpeineen. Opettajan tehtävänä on tutustua oppijoihin, jotta hän
tietää, miten tukea kutakin oppijaa parhaalla mahdollisella tavalla. Oppiminen
on muutosprosessi. Ihminen oppii koko elämänsä ajan ja yleensä hänen oma
aktiivisuutensa ja asenteensa ratkaisevat, oppiiko hän vai ei. Negatiivisesti
oppimiseen suhtautuva ihminen ei varmasti opi, vaikka opettaja behaviorismia
mukaillen paukuttaisi tietoa kirjalla päähän. Kun motivaatio on kohdallaan,
oppija hakeutuu itse tiedon lähteelle ja suorastaan ahmii tietoa. Oppiminen on
muuttumista uuden tiedon viitoittamaan suuntaan ja muutoksen tavoittelua. Samaan
päämäärään voi olla monta tietä, joita ei voi arvottaa keskenään. Ihanteellisinta
olisi, että jokainen oppija kykenisi löytämään oman tiensä. Usein yhdessä
toimiminen auttaa oppimaan: toinen toistaan opettaen, toinen toiseltaan oppien.
Yhdyn myös Auvisen et al. (2007, 51) ajatukseen, että on siirrytty
opetuksen suunnittelusta ja arvioinnista oppimisen suunnitteluun ja
arviointiin. Tällainen näkökulman muutos kuvastaa koko ajattelun muutosta, että
tietoa ei kaadeta jostain ulkoapäin, vaan se löytyy oppijan sisältä. Opettajan
tehtävänä onkin antaa virikkeitä ja ideoita, mistä tietoa voi löytää. Lisäksi
oppimista tapahtuu parhaiten oppijan mukavuusalueen rajalla tai ulkopuolella.
Tällöin oppijalla on todellista haastetta tavoitella muutosta.
Lähteet:
Auvinen, P., Hirvonen, K., Dal
Maso,
R., Kallberg,
K. & Putkuri,
P. 2007. Opetussuunnitelma ammattikorkeakouluissa. http://www.pkamk.fi/julkaisut/sahkoinenjulkaisu/B9_verkkojulkaisu_uudistettu_painos.pdf.
Räisänen,
M. 2013e. Oppiminen, ohjaus ja oppijan tuntemus. APE 3 -luentomateriaali 9.9.2013. Oulun
ammatillinen opettajakorkeakoulu, Oulu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti