Aktivoiva luento ja opetuskeskustelu
Koko päivä oli
tänään aktivoiva ja innostava! Alussa tosin kamppailin AC:n kanssa ja sen takia
myöhästyin noin 10 minuuttia aloituksesta. Siksi en ehkä heti oikein päässyt
jyvälle ja kärryille, mistä puhuttiin. Jälkeenpäin yritin etsiä, mutta
ilmeisesti alun puolituntista ei nauhoiteta enkä siis voi tarkistaa, mitä
siellä ohjeistettiin ja puhuttiin.
Oman opetuksen
aluksi keskusteltiin oppimistehtävistä, joten mielestäni aikataulu heitti
häränpyllyä. Tuntui, että koko ajan oli kiire, ei ehtinyt rauhoittua teeman
äärelle. Meillä oli oikeastaan kaksi teemaa: aktivoiva luento ja
opetuskeskustelu. Tarkoituksemme oli opetuskeskustelu-menetelmä avulla opettaa
aktivoiva luento, josta kaikilla varmasti on kokemusta. Lisäksi olimme
ennakkotehtävänä antaneet katsottavaksi OAMK:n opetusvideon Hyvästä luennosta. Mielestäni hyvä
luento ja aktivoiva luento ovat synonyymejä. Koska aikataulu oli tiukka –
halusin pitää siitä kiinni enkä viedä seuraavalta opetustuokiolta aikaa – en
ehtinyt toteuttaa kaikkia suunnitelmiani. Lohduttavaa oli tuutor-opettajan kommentti,
että eihän opiskelijat tiedä, mitä olen suunnitellut… Mielessäni oli omia
kokemuksia hyvästä ja huonosta luennosta, mutta ne jätin kertomatta kokonaan.
Toisaalta, eihän pääasia olekaan olla itse koko ajan äänessä, niin paljon en
sentään ääntäni rakasta ;) Ex tempore keksin kuitenkin mielestäni innostavan ja
mielenkiintoa herättävän aloituksen ja luulen, että se toimi ihan hyvin.
Voisin hyvin
kuvitella käyttäväni jatkossa aktivoivaa luentoa ja opetuskeskustelua omassa
opetuksessani. Ne ovat hyvin käyttökelpoisia, vaikka ensimmäisessä pitäydytään
ehkä kuitenkin luentomaisessa opetuksessa. Katseluvinkkinä antamani Youtubessa oleva video opetuskeskustelusta avaa mielestäni hyvin opetuskeskustelun ideaa. Videolla
ohjeistetaan, että jokaiseen kommenttiin pitää vastata kysymyksellä tyyliin
”Maalin voisi raaputtaa.” – ”Mitä välinettä raaputtamiseen voi käyttää?” –
”Raappaa.” – ”Kuinka iso talo on, onnistuuko maalin poisto raaputtamalla?” –
”Mitä muuta menetelmää voisi käyttää?” jne. Eli vuorotellen kysymällä ja
vastaamalla keksitään lopulta ratkaisu yhteiseen ongelmaan.
Meillä oli lisäksi
tarkkailutehtävä opetuskeskustelun vaiheiden toteutumisesta. Palautteessa sain
selville, että kaksi ensimmäistä vaihetta toteutuivat hyvin, eli orientaatio
aiheeseen ja tilanteen tutkiminen onnistuivat. Kaksi viimeistä vaihetta eivät
palautteen mukaan toteutuneet eli yhteisymmärryksen muodostuminen ja
yhteenvedon teko. Olen itse kyllä eri mieltä, mutta luulen tietäväni, miksi.
Toimin kirjurina, kun ”ryhmä” keskusteli aiheesta. Kun vaikutti siltä, että
kaikki oli sanottu (ja aika kävi vähiin, aloitukseen ja keskusteluun kului noin
15 minuuttia yhteensä), varmistin vielä, että onko tässä kaikki. Pyysin vielä
tiiviin yhteenvedon eli yhden lauseen siitä, mitä opetuskeskustelu on. Lopuksi
kysyin vielä, että ollaanko nyt yhtä mieltä siitä, mitä opetuskeskustelu on.
Luulen, että nämä kaksi viimeistä vaihetta eivät jääneet mieleen, koska hoputin
loppua.
Tästä kerrasta opin
myös sen, että aikataulu pitäisi olla kiireetön ja että keskustelulle pitää
olla paljon aikaa. Annoinkin keskustelulle aikaa, mutta koska kokonaisaika oli
ja on niin lyhyt, niin siitä kiireen tuntu. Tärkein oivallukseni on ehkä se,
että ei ole niin tärkeä, mitä opettaja sanoo, vaan mitä opettaja kysyy.
Opettajan pitäisi osata tehdä virittäviä ja ajattelemaan herättäviä kysymyksiä,
jotta opiskelijat pystyisivät ajattelemaan ja keksisivät ratkaisut itse.
Itseohjautuvuus opetuksen periaatteena
Itseohjautuvuus
sanana on hyvinkin tuttu ja se on leimannut omaa opiskeluani viimeiset 5-6
vuotta. Opetustuokiossa käsitettä toisaalta pilkottiin paljon tarkemmin ja eri
vaiheisiin soveltaen, joten sain uuden näkökulman asiaan. Uutta on myös ehkä
itseohjautuvuus-periaatteen käsittely opettajana. Miten minä ohjaan opiskelijan
itseohjautuvuutta? Katselin jälkeenpäin (ensimmäistä kertaa oli aikaa)
aiempiakin luentotallenteita, ja jossain istunnossa puhuttiin siitä, että missä
tilanteessa voisi käyttää itseohjautuvaa oppimista. Alkuun voisi ajatella, että
se vaatii aikuisopiskelijaa, mutta missä vaiheessa aikuinen itseohjautuvuuden oppii,
jos sitä ei koskaan aiemmin harjoitella. Totta! Itseohjautuvuutta voi varmasti
soveltaa jo alakoulussa. Mikä olisikaan parempi kohderyhmä opettaa niin
itseohjautuvaa oppimista kuin ryhmätyötaitoja ja yhteistoiminnallista oppimista
kuin pienet taaperot, jotka luonnostaan ovat avoimia ja kiinnostuneita toisista
ihmisistä!
Kunpa osaisikin
opettajana kasvattaa opiskelijat itseohjautuviksi, niin että he olisivat
uteliaita ja rohkeita oppimaan uutta. Itseohjautuva opiskelija ei jää
odottamaan uutta ohjetta ja määräystä, kun on saanut jonkin opiskeltavan asian
tehtyä, vaan itseohjautuvasti hakeutuu uuden opiskeltavan asian pariin. Ehkä se
on unelmani, mutta siihen voisi kai pyrkiä?!
Yhteistoiminnallisten menetelmien soveltaminen
Tässä
opetustuokiossa käytimme mindmap-menetelmää ja mietimme opettajan ja
opiskelijan rooleja sekä yhteistoiminnallisten menetelmien vahvuuksia ja
heikkouksia / haasteita. Mindmap soveltuu hyvin asioiden heittelyyn ja
kehittelyyn. Syventäminen vaatii aikaa ja keskustelua. Erilaisen työskentelytavan
vuoksi pienessä ryhmässämme oli nyt mielestäni haasteellista toimia. Toimivampi
tapa olisi voinut olla näiden asioiden pohtiminen etukäteen ja syventyminen
sitten keskusteluun varsinaisessa opetustuokiossa. Nyt tuntui, että pompimme
alueelta toiselle kirjaamassa ja täyttämässä tyhjiä lokeroita ja kokonaisuus
jäi vähän kevyeksi. Jälkitehtävän avulla kyllä sai hyvin koottua ajatukset ja
oppimansa asiat käytäntöön soveltaen. Muutenkin tuntuu, että nyt vasta alan
itse orientoitua opettajuuden keinoihin ja siihen kasvamiseen omaan alaan
peilaten.
Olen kyllä
yhteistoiminnallisten menetelmien vankka kannattaja, koska niillä keinoin oppii
tehokkaammin verrattuna perinteiseen / pelkkään luentoon, jota sitäkin
toisinaan tarvitaan. Yhteistoiminnallinen menetelmä vaatii yhteisiä
pelisääntöjä ja sopimista. Voi olla, että alkuun opiskelijaryhmälle pitää
opettaa, mitä yhteistoiminnallinen oppiminen on ja tarkoittaa. Opiskelijoilla
on erilaisia vahvuuksia ja heikkouksia, jotka voivat vahvistua tai väistyä sopivassa
ympäristössä. Opettajalle voi olla todella haasteellista koota
yhteistoiminnallista oppimista varten hyvin toimiva ryhmä. Se vaatiikin
opiskelijoiden tuntemista tai heihin tutustumista.
Millaisilla aktivoivilla menetelmillä opitaan parhaiten oman alan ammattitaitoja
Ennakkotehtävän avulla pääsimme mielestäni
heti hyvin aiheeseen. Oppimista tehostaa, kun etukäteen miettii asiaa ja vaikka
tekee jonkun tehtävän. Virtuaali-opiskelu aiheuttaa meidän oppimiselle omat
haasteensa. Muidenkin menetelmistä voi saada hyviä vinkkejä, vaikka ne eivät
juuri omalta alalta olisikaan. Kannattaa siis katsoa videotallenteet!
Tähän liittyen luin juuri, miten paljon
enemmän keskustelua luokassa syntyy, kun käytetään yhteistoiminnallisia
menetelmiä. Jos luento-opetuksessa puhuu pääasiassa vain opettaja tai
vuorollaan yksi opiskelija, niin yhteistoiminnallisia ja aktivoivia menetelmiä
käyttäen luokassa saattaa yhtä aikaa puhua puolet ryhmästä tai jopa enemmän.
Tuntuu huimalta ajatukselta! Tähän minäkin haluan pyrkiä.
Aktivoivia menetelmiä on paljon ja niiden
hallitseminen vaatii tutustumista ja harjoittelua. No, tämän vuoren valloitus
on aloitettu ja pikku hiljaa ne tulevatkin tutummaksi. Hallitseminen vaatii
tosin sitten enemmän aikaa ja harjoitusta, mutta sitähän se elämä on: jatkuvaa
opiskelua. Ei kai se opettajan polku sen kummempi ole J
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti