Kolme opetusmenetelmää, joita aion käyttää lähitulevaisuudessa. Miten perustelen valintani?
Mietin tuossa Opettajan käsikirjassa (Hyppönen & Linden 2009, 34-54) olevia
eri opetusmenetelmiä ja olen kokenut ahaa-elämyksen sen suhteen, miten monia eri
menetelmiä on. Mutta silti usein luento-opetus vallitsee. Vai vallitseeko?
Pohtiessani hoitotieteen opintojani, niin huomaan, että siellä käytettiin
hyvinkin monenlaisia menetelmiä, sittenkin. Yhdellä kurssilla käytettiin esim.
Learning cafe-menetelmää, ja se oli kyllä hyvin onnistunut.
Tutkimusmenetelmä-kurssilla käytettiin ryhmätyömenetelmiä. Viimeinen,
hoitotieteen syventävä kurssi oli haastava. Meillä oli alku- ja loppuluennot.
Välissä tehtiin ryhmässä erilaisia tehtäviä. Meidän piti mm. haastatella
hoitotyön johtajaa jostain aiheesta ja pitää opetustuokio tutkimastamme
teemasta. Eli hyvin monipuolisesti oli eri opetusmenetelmiä käytetty tuossa
kurssissa. Joka välissä piti tutkia tieteellistä kirjallisuutta ja kirjoittaa
raportti yhdessä. Ihan lopuksi oli suullinen ryhmätentti, jossa saimme lopuksi
arvioida osaamistamme. Kurssi oli haastava ja työläs, mutta luulenpa, että
opimme todella paljon ja nimenomaan syventävää tietoa. Lisäksi harjaannuimme
tieteellisen tiedon hakemisessa ja raportoimisessa. Kaupan päälle tuli ryhmässä
toimimista ja erilaisuuksien hyödyntämistä ja sietoa...
Tärkeintä eri opetusmenetelmien käytössä kai
on se opiskeltava asia, sen kai pitäisi määrätä opetusmenetelmän valinta (Räisänen 2013c). Näissä APE-opinnoissa joudumme vähän pakosta miettimään joka kerralle eri
menetelmän käyttöä. Tässä vain pelkkä opiskeltava aines ei sanele ehtoja, vaan
virtuaalisuus ja ryhmien koko asettaa omat haasteensa. Näiden lisähaasteiden
takia ei vain voi käyttää jotain menetelmää, vaikka aiheeseen sopisi. Miksi
mulle usein tulee ensimmäisenä mieleen joku menetelmä, jossa lukee "vaativa".
Huomasin virtuaali-istunnossa, että oma tausta vaikuttaa paljon. Siitä johtuen
pitää jotain menetelmää "tosi hyvänä" eikä osaa ajatella, että
menetelmä ei sovikaan kaikille opiskelijoille. Esim. draaman käyttö voi olla
joillekin opiskelijoille kauhistus. Sitten tulee eri kulttuurit, miten
ajatellaan joistain asioista. Huh, opettajan pitäisi osata ennakoida niin monia
asioita, ottaa huomioon. Ehkä siksi on hyvä panostaa ryhmään tutustumiseen ja
käyttää vaihdellen erilaisia menetelmiä, jokaiselle jotain-periaatteella.
Silloin toivon mukaan kaikilla opiskelijoilla on mahdollisuus oppia.
Portfoliota varten valitsin kolme
mielenkiintoista opetusmenetelmää, joita hyvinkin voisin ajatella käyttäväni
lähitulevaisuudessa. Hyvää näissä menetelmissä on se, että niitä voi soveltaa
loistavasti työelämässäkin, esimerkiksi jonkin koulutustilaisuuden yhteydessä.
Opetusmenetelmien käyttöä ei kai ole varattu pelkästään oppilaitoksissa
käytettäväksi.
Learning café
Oppimiskahvilan ideana Opettajan käsikirjan (Hyppönen & Linden 2009, 41) mukaan on se, että ryhmä jaetaan pienemmiksi ryhmiksi, jotka pöydittäin
keskustelevat määrätyistä aiheista rajatun ajan. Jokaisessa pöydässä on yksi kirjuri,
joka pysyy paikallaan. Pöytäkunnat vaihtavat pöytiä, kunnes ovat keskustelleet
jokaisessa pöydässä siinä olleesta aiheesta. Lopuksi jokainen kirjuri kertoo
vuorollaan koko ryhmälle pöydässään syntyneistä ajatuksista. Lopuksi koko ryhmä
voi keskustella aiheesta yhdessä. Kahvilaideaa voi hyödyntää niin, että
pöydissä on oikeasti tarjolla kahvia, makeisia tai muita virvokkeita.
Vapaamuotoinen ja leppoisa ilmapiiri tuottaa yleensä hyvin ideoita ja
keskustelua.
Menetelmä oli minulle tuttu entuudestaan hoitotieteen
opinnoissa ja näissä APE-opinnoissa sitä käytettiin yhdessä
mikro-opetustehtävässä (ks. blogissani joulukuu / Mikro-opetus). Työelämässä menetelmää on käytetty esimerkiksi
työnantajani Kuurojen Liiton Aluekehittämispäivillä, johon osallistui eri
kuurojen yhdistysten edustajia. Aiheena oli EU-kansalaisena vaikuttaminen.
Menetelmän etuna on sen helppo toteutus ja
todennäköinen saavutettava hyöty. Pienemmissä ryhmissä yksilön on helpompi
saada ajatuksensa esille ja lyhyessäkin ajassa syntyy keskustelua. Kun pöytiä
vaihdetaan, keskustelun aihekin vaihtuu, joten kirjureita lukuun ottamatta
kaikki pääsevät keskustelemaan muistakin aiheista. Ainoa negatiivinen puoli
menetelmässä on se, että kirjurit eivät kuule toisten pöytien keskusteluja. Sen
vuoksi on mielestäni tärkeää, että lopussa käydään yhteinen keskustelu tai
ainakin puretaan kunkin pöydän keskustelujen tulokset.
Lumipallo
Lumipallon ideana on tiedon kumuloituminen.
Monivaiheisessa lumipallossa ensin voidaan miettiä annettua ongelmaa tai aihetta
yksin tai keskustella annetusta aiheesta pareittain. Seuraavaksi kaksi henkilöä
keskustelee keskenään tai pari liittyy keskustelemaan toisen parin kanssa.
Ennen mahdollista koko ryhmän yhteistä keskustelua pari tai neljän hengen ryhmä
liittyy vielä keskustelemaan toisen parin tai neljän hengen ryhmän kanssa.
Kokoonpanoja ja lumipallon vaiheita voi varioida ryhmän mukaan. Tässä
menetelmässä on siis mahdollista se, että aihetta voi ensin miettiä yksin ja
vähitellen useamman henkilön kanssa. Ideoita syntyy tällä tavoin yleensä hyvin
ja menetelmää voi käyttää esimerkiksi ongelmanratkaisuun. Menetelmä on helppo
ja yleensä hyvin toimiva. (Hyppönen & Linden 2009, 41.)
Lumipallo-menetelmä on minulle jo
entuudestaan varsin tuttu. Isossakin ryhmässä sen avulla voi hyvin aktivoida
ryhmää ja saada heidät toimimaan. Ongelmana voi olla se, jos joku oppija on
syrjään vetäytyvä eikä ala keskustella kenenkään kanssa. Tällaisessa
tapauksessa opettajan voi olla hyvä ohjata ryhmää niin, että kukaan ei jää
yksin.
Kalamalja
Kalamalja ei ollut minulle entuudestaan tuttu
opetusmenetelmä, mutta käytimme sitä teemaryhmäni kanssa Ydinainesanalyysin
opiskelussa APE 7 –virtuaali-istunnossa. Menetelmässä ryhmä jaetaan niin, että
osa ryhmästä keskustelee annetusta aiheesta muiden toimiessa tarkkailijoina ja
tehdessä muistiinpanoja. Tässäkin menetelmässä hyvää on pienemmissä ryhmissä
syntyvä keskustelu ja ajatusten jakaminen. Toisaalta haasteena voi olla paine,
joka syntyy muiden tarkkaillessa keskustelua. Lisäksi tarkkailijoilla voi tulla
aika pitkäksi, jos heille ei anna tehtäväksi kirjoittaa muistiinpanoja ja
osallistua lopuksi yhteiseen keskusteluun. Kalamalja-menetelmä on vaativa, jos
pienessä ryhmässä ei synnykään keskustelua tai keskustelua pitää ohjata, jottei
se ajaudu hakoteille. Myös muun ryhmän mielenkiinnon herpaantuminen voi vaatia
opettajalta toimenpiteitä. (Hyppönen & Linden 2009, 48-49.)
Virtuaali-istunnossamme saimme hieman
tuntumaa kalamalja-menetelmästä. Aihe oli ehkä vaikea tai opiskelijat eivät olleet
tutustuneet etukäteistehtävänä annettuihin materiaaleihin. Onnistumista koimme
kuitenkin siinä, että tarkkailijat tuntuivat osuvan asian ytimeen hienosti.
Ehkä toisten pohdinnan seuraaminen auttoi tässä. Etukäteistehtäviä antaessa
opettajan kannattaa aina varautua siihen, että kaikki opiskelijat eivät niitä
tee. Näin ollen pieni kertaus tai aiheen esittely alussa on usein paikallaan.
Työelämässäkin voisin kuvitella käyttäväni
Kalamaljaa. Esimerkiksi ongelmaratkaisussa tai jonkin toiminnan kehittelyssä se
voisi toimia erinomaisesti. Kun pienempi ryhmä pohtii ja keskustelee siitä
keskenään, muille voi sen pohjalta syntyä uusia ajatuksia ja ehdotuksia. Kun
aiheesta keskustellaan koko ryhmän kanssa, päästään todennäköisemmin sellaiseen
ratkaisuun, johon kaikki voivat sitoutua.
Huomaan, että valitsemani menetelmät ovat
varsin aktivoivia ja yhteistoiminnallisia. Olenkin näiden APE-opintojen
perusteella erittäin vakuuttunut yhteistoiminnallisuuden tehosta oppimisessa ja
sen edistämisessä. Lisäksi ne tukevat oppimisnäkemystäni, jonka mukaisesti
opettaja toimii lähinnä ohjaajana ja valmentajana eikä suinkaan ainoana
asiantuntijana ja tiedon kaatajana.
LÄHTEET:
Hyppönen,
O. & Linden, S. 2009. Opettajan käsikirja − opintojaksojen rakenteet, opetusmenetelmät ja arviointi. Teknillinen
korkeakoulu, Opetuksen ja opiskelun tuki. Teknillisen korkeakoulun Opetuksen ja opiskelun tuen julkaisuja 4. Espoo.
Räisänen,
M. 2013c. Opiskelijaa aktivoiva opetus. APE 5 –luentomateriaali 1.10.2013
Optimassa. Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu. Viitattu 30.12.2013.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti