Oppijana olen aina ollut ehkä tyypillinen "tunnollinen
koulutyttö". Perheen kuopuksena seurasin ihaillen isosisarusteni koulunkäyntiä
ja kurkin koulukirjoja heidän selkiensä takaa ilmeisesti kyllästymiseen asti. Halusin
niin kovasti heidän kaltaisekseen, että minut laitettiinkin kuusivuotiaana koulukypsyystesteihin.
Niissä minut todettiin koulukypsäksi ja aloitin peruskoulun samana syksynä. Enimmäkseen
rakastinkin koulunkäyntiä, mutta ehkä sosiaaliset taitoni eivät olleet täysin
kypsyneet. Olin arka ja herkkä, joten pahoitin usein mieleni, vaikka ala-asteella
oli tutut ja turvalliset opettajat ja pienet luokat. Varsinainen kognitiivinen oppiminen
sen sijaan sujui erittäin hyvin ja etenkin kielet olivat lempiaineitani. Luin lapsuudessani
jatkuvasti kirjoja, joten ehkä siksi kirjoittaminenkin on aina ollut helppoa.
Olen kasvanut viittomakielisessä perheessä, joten
visuaalisuus on ollut minulle aina elinehto. Koulussakin annoin varmasti aktiivisen
ja kiinnostuneen kuvan itsestäni, kun tuijotin herkeämättä opettajan kasvoja ja
suun liikkeitä, vaikka omassa kuulossani ei ole mitään ongelmaa. Muiden kaltaisteni
CODA-ihmisten (kuurojen vanhempien kuuleva lapsi) tavoin katsekontakti ja kasvojen
näkeminen on tärkeää, jotta kuulee hyvin ja saa vastapuolen puheesta selvää. Muutenkin
olen aina kokenut oppivani paremmin näkemällä kuin kuulemalla.
Oma oppimisnäkemykseni -sivulla olen käsitellyt
oppimisnäkemykseni kehittymistä, joten en kertaa sitä tässä. Pitkään olin muutenkin
oppijana perinteiden kannalla, joten kaikenlainen teknologinen temppuilu oppimiseen
liittyen on minulle vielä verrattain uutta. Sairaanhoitajaksi opiskellessani 1980-luvun
puolivälissä käytettiin vielä lankapuhelimia ja tietokoneet olivat vasta tulossa.
Tietokoneopetuksessa puhuttiin minulle käsittämätöntä kieltä ja konettakin komennettiin
muistaakseni C-komennoilla. Viimeisen vuosikymmenen aikana kehitys on vain kiihtynyt
ja nyt omat teini-ikäiset lapseni neuvovat minua, miten saan Whatsappin ja Instagramin
asennettua gsm-puhelimeeni tai iPadiini. Nöyrä olen onneksi aina ollut, joten nuoremmilta
ihmisiltä oppiminen ei ole minulle mikään ongelma.
Oppijana en koe olevani koskaan valmis. Maailma
on täynnä monenmoisia ihmeellisiä asioita, joista minulla ei ole aavistustakaan.
Nuorena surkuttelin sitä, että en oikeastaan ole missään erityisen hyvä eikä
minulla ollut mitään erityistä kiinnostuksen kohdetta. Harrastuksissakin kokeilin
monenlaista, mutta mihinkään ei syttynyt palavaa intohimoa. Ehkä olen tasaisen
hyvä tai kohtuullisen hyvä monessa asiassa. ”Mångsysslare” kuvasi yliopiston ruotsinlehtori
osaamistani. Ehkä on hyväkin olla avoin monelle asialle ja aina halukas oppimaan
uutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti