sunnuntai 1. syyskuuta 2013

KOULUTUSTEKNOLOGIAN PEDAGOGINEN KÄYTTÖ ALALLANI

Koulutusteknologia tuntui aluksi vieraalta ja kaukaiselta termiltä. Kaikki tekniseen viittaava kun ei tunnu niin omalta. Kuitenkin siinä oli jo paljon tuttua. Olen yliopisto-opinnoissani käyttänyt Optimaa paljonkin. Tosin opettajat lähinnä latasivat sinne luento-diat ja muun materiaalin. Joissakin kursseissa käytettiin keskustelufoorumia, mutta usein se oli vähällä käytöllä. En nimittäin tiennyt Optiman kaikista mahdollisuuksista, kuten videon tai puheen nauhoittamismahdollisuuksista. Voisin hyödyntää Optimaa opettajana ja monipuolisemmin, kun mitä itse olen saanut yliopistolla kokea. Optiman kaikkien mahdollisuuksien osaaminen vaatii lisäopiskelua.

Muut koulutusteknologiset sovellukset ovat minulle opetuksessa vielä uudempia. Facebookin suljettu ryhmä voisi soveltua hyvinkin kielen opiskeluun. Power Point-ohjelman käyttöä olen opetellut yliopisto-opintojeni aikana, joten sen käyttö alkaa sujua. Kieltenopetuksessa tutustuin nykyaikaiseen ”nauhuriin” Praktisk didaktik-opintojaksolla, jolla selvisi, että nykyään kirjan kappaleet kuunnellaan cd:ltä. Toki se oli jo tuttua omien lasten kielten opiskelusta. Cd vaikuttaa kuuluvan kirjojen vakiovarustukseen. Itse periaate, että teksti kuunnellaan koulussakin, ei näytä muuttuneen miksikään. Omana kouluaikanani vain käytettiin vanhoja kelanauhoja.

Toinen teknologinen laite nykyajan kouluissa on dokumenttikamera, jonka käyttö ei ole vaikeaa. Se taitaa hyvin korvata liitutaulun. Kielen oppimiseen liittyy voimakkaasti vuorovaikutuksen harjoittelu, jonka pääosin toteuttaisin ihmisten kesken. Teknologiaa voi tosin hyödyntää esimerkiksi blogin kirjoittamisessa, sähköpostissa tai muussa chattailussa – vieraalla kielellä tietenkin. Vuorovaikutustilanteita voi myös nauhoittaa videokameralla, jolloin opiskelijat näkevät itsekin, miten kommunikointi sujuu. Teknologian etu on siinä, että sen avulla päästään myös harjoittelemaan autenttisia tilanteita edullisesti matkustamatta sen kauemmas. Internetin välityksellä opiskelijat voivat luoda kontakteja ympäri maailmaa ja näin saada hyvää harjoitusta kielen oppimisessa. ja käytössä.


Verkko-opetus ja internet kaiken kaikkiaan tarjoavat hyviä vaihtoehtoja kielen oppimisessa. Verkosta löytyy paljon materiaalia ja harjoituksia esimerkiksi ruotsin kieliopista. Opiskelijoille voi tarjota tätä vaihtoehtoa itseopiskeluun, lisäopiskeluun ja muuhun harjoitteluun. Alkutasokartoituksen voi myös hyvin tehdä verkossa. Lisämateriaalina olevat harjoitukset tukevat myös opetuksen eriyttämistä, jolloin jokaiselle riittää sopivan haastavia tehtäviä ja nopeammin oppivillakaan ei aika tule pitkäksi, kun harjoituksia voi tehdä omaan tahtiin.

Miten kehitän koulutusteknologista osaamistani opintojen aikana? Alussa asettamani tavoitteet:
  1. Tutustun eri sovelluksiin ennakkoluulottomasti
  2. Kokeilen jossain yhteydessä esim. Preziä

P.S. APE 8 Oppiminen ja osaamisen arviointi -opintojaksoon liittyen teinkin oman ryhmäni opetukseen liittyvän ennakkotehtävän Prezillä: http://prezi.com/lk-vxitzcxlo/tervetuloa-tutkimaan-oppimisen-arviointimenetelmia/

1 kommentti:

  1. 2.11.2013
    Jee, tavoitteeni nro 2 koulutusteknologisen osaamiseni kehittämiseen liittyen toteutui tänään! Tein Prezin ryhmämme ennakkotehtävästä APE 8:n opetukseen liittyen.

    VastaaPoista