torstai 21. marraskuuta 2013

PORTFOLIO OPPIMISEN TUKENA

Ennen virtuaali-istuntoa sain viettää työharjoittelussa olleen opiskelijan kanssa arviointihetken. Olihan se mahtavaa saada laittaa heti käytäntöön tänä syksynä oppimiani asioita. Kertasimme yhdessä hänen harjoittelunsa tavoitteet ja hänen omat henkilökohtaiset tavoitteensa. Minulla oli käytettävissä oppilaitoksen arviointikriteerit. Arviointi koostui suullisesta ja kirjallisesta palautteesta sekä numeroarvioinnista. Tällainen arviointi on mielestäni hyvä ja monipuolinen. Aloitin kysymällä opiskelijan itsearviointia (!) ja siitä arviointi jatkui mukavasti keskustelemalla. Kokemus tuntui hyvältä. Tosin opiskelija oli niin hyvä, että hänelle ei ollut vaikea antaa palautetta. Mitään suoranaisesti negatiivista ei ollut tai tarvinnut ottaa esiin. Oli myös mukava hyödyntää oppimaani mukavuusalueen ulkopuolisesta oppimasta ja kannustaa opiskelijaa jatkossakin hakeutumaan tilanteisiin ja harjoitteluihin, joissa hän saa tällaisia kokemuksia. Silloinhan sitä parhaiten oppii!

Miten kehitetään ja dokumentoidaan oppimista ja omaa osaamista portfolion avulla?

Olen aiemmin kuullut portfoliosta, mutta jotenkin ajatellut sen jonkunlaiseksi mallikansioksi ja välineeksi taidepiireissä. Ehkä liitän sen käännösalaankin. En ole aiemmin ajatellut, että esim. oppimispäiväkirjaa voisi hyödyntää portfolion tekemisessä. Luulin, että se sisältää vain valmiita juttuja. Toisaalta, jos portfolio kuvastaa henkilön kasvua ja kehitystä, niin siinä mielessä oppimispäiväkirjan hyödyntämisen ymmärrän.

Tulevaisuudessa uskon hyödyntäväni tätä oppia. Työpaikan hakemisessa ammattilainen saa keksiä kaikki keinot saadakseen itsensä kiinnostavaksi ja herättääkseen työnantajan mielenkiinnon. Portfolio on tässä mielessä oiva keino. Opiskelijoiden on hyvä kerätä portfoliota koko opiskeluajan, jotta siitä tulee luonteva osa CV:tä. Jatkossa työssä ollessa portfolion koostamista voi jatkaa. Portfolionhan voi koota ja kannattaakin koostaa tiettyyn tarkoitukseen, täsmäportfolioksi. Kaikkea siihen koostettua ei aina ja joka paikassa ole mielekästä esittää.

Miten laadin portfolion APE-oppimispäiväkirjaa hyödyntäen?

Tätä aihetta varten piti etukäteen miettiä omaa SWOT:ia ammatillisen opettajan kasvussa. Oli erittäin mielenkiintoista kuulla muiden SWOTit ja keskustella niistä. Saimme harjoitella palautteen antoa oikein roimasti, hieno homma!

SWOT on minulle tuttu jo ensimmäisestä työpaikastani parinkymmenen vuoden takaa. Silloin lähdimme työpaikalta leirikeskukseen pohtimaan henkilökuntamme vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Myöhemminkin työelämässä se on tullut vastaan. Voin kuvitella opettajanakin käyttäväni tätä ainakin soveltaen. Samalla voi harjoitella palautteen antoa, jos SWOTit puretaan ryhmissä.

Mikä virtuaali-istunnoissa edisti oppimista?

Meidän ryhmä teki ennakkokyselyn APE 1-opinnoista. Kyselyä oli mukava tehdä ryhmässä. Tutustuin Googlen mahdollisuuksiin ja jatkossa aion hyödyntää sitä, missä vain on mahdollista. Tuloksetkin saa näppärästi graafisina kuvioina!

Erityinen asia, minkä kyselyn tekemisestä ja analysoinnista opin tällä kertaa oli se, miten ilmiselvän tuloksen rinnalle voi nostaa kolikon toisen puolen. Tosin, aina on pidettävä mielessä tulkinnan vääristymisen mahdollisuus. Jos jotain asiaa ei ole nimenomaisesti kysytty, ei sitä voi tuloksesta oikein lähteä tulkitsemaan ja kaivamaan.


Virtuaali-istuntoa seuraavana päivänä lähdin työpaikkani koulutuspäiville. En voinut olla tarkastelematta siellä tapahtuvia asioita opettajan silmälasien läpi. Oli kuin koulutuspäivät olisi olleet suora jatkumo tämän syksyn opeille. Toteanpa tässä, että työyhteisön kehittämisessä ja koulutuksissa voi täysin soveltaa APE-opinnoissa esiinnousseita asioita. Työskentelimme mm. pikku ryhmissä aivoriihi-menetelmällä, kun piti tuottaa uusia ideoita esim. asiakastyytyväisyyden arviointiin ja teimme pienen mindfullness-harjoituksen, kun demonstroitiin, miten työpäivän aikana saa sykkeensä ja mielensä rauhoittumaan voidakseen toimia tehokkaasti. Yhtenä päivänä puhuttiin yhteistyöstä oppilaitoksen kanssa ja siellä tuli esille, että nykyajan opettaja on enemmän valmentaja. Niinpä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti