tiistai 31. joulukuuta 2013

OMAN OSAAMISEN ANALYYSI

Portfoliotani varten analysoin tässä omaa osaamistani ammatillisena opettajana. Lähtötilanteen olen analysoinut näiden opintojen alkuvaiheessa tehdessäni HOPS:iani. Käytän tukena OAMK:n Opinto-oppaassa (2013, 9) esiteltyjä ammatillisen opettajan seitsemää ydinosaamisaluetta: 
  1. pedagoginen osaaminen
  2. arvo-osaaminen
  3. kansainvälisyysosaaminen
  4. tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
  5. työelämäosaaminen
  6. työyhteisöosaaminen
  7. substanssiosaaminen


Vähäpätöinen pedagoginen osaamiseni koostuu niin teoriasta kuin käytännöstäkin. Käytännön työn lisäksi koen saaneeni kasvatustieteen ja erityispedagogiikan appro­batur-opintojen sekä sairaanhoitajan ja viittomakielentulkin opintoihin sisältyneiden didaktisten opintojen ja käytännön harjoittelujen kautta jonkun verran kokemusta ja näkemystä opetuksen suunnitteluun. Toisaalta aika on muuttunut ja nykyään oppimi­nen ja opettaminen ovat ehkä toisenlaista kuin parikymmentä vuotta sitten. 

Toteutusosaamiseen kaipaan lisäoppia ja uusia innovaatioita, vaikka etenkin kielen opetuksessa jouduin aikoinaan jatkuvasti pohtimaan toiminnallisten menetelmien käyttöä, kuten ryhmässä oppimista erilaisten pelien avulla. Teoriapainotteisessa opetuksessa luulen helposti puutteellisen tietotaitoni vuoksi sortuvani kalvosulkeisiin, vaikka tiedänkin, että se ei edistä tehokasta oppimista. Arviointi- ja palauteosaa­miseni on erityisen vajavaista, samoin kuin opetuksen kehittämisosaaminen. Opiske­lijan kohtaamiseen ja oppimista edistävään vuorovaikutukseen liittyvää osaamista minulla jonkin verran on käytännön työssä tapahtuneiden kohtaamisten kautta. Eri­tyispedagoginen osaamiseni jää lähinnä teoriatasolle. Tieto- ja viestintätekninen osaamiseni lienee keskitasoa, opittavaa siinäkin kyllä riittää. 

Syksyn APE I -opintojen avulla koen, että pedagoginen osaamiseni on kehittynyt ja olen oppinut paljon. Vaikka virtuaali-istuntojen opetustuokiot ovat olleet lyhyitä, koen kuitenkin oppineeni niissä monenlaisia asioita niin oppimisesta kuin opettamisen suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista. Olemme kurkistaneet melko moneen opetusmenetelmään ja tämän perusteella on hyvä ponnistaa eteenpäin.

Arvo-osaamista ja eettisten periaatteiden pohdintaa on sisältynyt aiempiin ammat­teihini varsin runsaasti. Toisaalta nämä asiat nimenomaan opettajan työssä ovat mi­nulle uusia. Luulen kuitenkin, että osittain arvo-osaaminen voi olla samaa ja päällek­käistä ja ainakin valmius pohtia näitä asioita minulla on. Työelämä-osaamista mi­nulta löytyy varsin monipuolisesti, mutta toki sen integroiminen opetukseen on uutta.

Olen työskennellyt erilaisissa työyhteisöissä, joten koen työyhteisö-osaamisessa olevani melko vahvoilla. Opetukseen liittyvät lait ja niiden tuntemus sen sijaan on mi­nulla vielä heikkoa. Kansainvälisyys on lähellä sydäntäni, koska olen aiemmissa opinnoissani tehnyt työharjoittelun ulkomailla ja valmistumisen jälkeen työskennellyt parissakin maassa. Toisaalta opetussuunnitelmassa mainituista Bologna- ja Köö­penhamina-prosesseista en ole kuullutkaan. Kansainvälisyyden soveltamisessa ammatilliseen koulutukseen kaipaan edelleen lisää oppia.

Tutkimus- ja kehittämisosaamiseen liittyen minulla on kokemusta tutkimusproses­sista yleensä ja koen hallitsevani tutkimusprosessin. Projekteista ja tutkimuksen in­tegroimisesta osaksi työyhteisöjen toimintaa minulla ei tosin ole kokemusta. Lopuksi, substanssi-osaamista minulla on ruotsin kielen ja kulttuurin sekä ruotsalaisen yh­teiskunnan osalta runsaasti niin teorian kuin käytännönkin tasolla.

Ammatillisena opettajana kehittymisen alueeni ja motivaationi

Ammatillisena opettajana haluan kehittyä kaikilla ydinosaamisalueilla, mutta erityi­sesti pedagogisessa osaamisessa, sekä tutkimus- ja kehittämis-osaamisessa. Alussa mainitsin, että en ole koskaan haaveillut opettajan urasta. Jostain syystä olen kuitenkin toiminut jonkun verran opettajana ja tuolloin huomasin, että työ on oikeastaan ihan mielenkiintoista. Silloin minulla ei kuitenkaan ollut taitoa ja välineitä siihen työhön. Ruotsin kieltä opiskellessani hakeuduin jostain syystä käytännölliselle didaktiikan kurssille, jossa saatiin käytännön tuntumaa lukion ruotsin kielen opetuksesta. Tuon kurssin aikana tajusin, että opettamisesta voi nauttia ja se voi olla antoisaa työtä.


Päätin hakeutua ammatillisiin opettaja-opintoihin, jotta voin kehittyä tälläkin alueella ja mahdollisesti jonain päivänä toimia myös opettajana. Ammatillinen opettajuus kiehtoo minua sen vuoksi, että se antaa monipuoliset mahdollisuudet työelämää ajatellen. Toivon voivani tulevaisuudessa jopa yhdistää kaikkea osaamistani eri ammattialoilta ja toimia monipuolisena opettajana jossain ammatillisessa oppilaitoksessa.

LÄHTEET:
Ammatillisen opettajakorkeakoulun opetussuunnitelma ja opinto-opas 13–14. 2013. Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Oulu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti