lauantai 19. lokakuuta 2013

OPETTAJANA JA OPISKELIJANA RYHMÄSSÄ

Tänään tulin hyvissä ajoin linjoille. Etukäteenkin oli sellainen rauhallinen mieli, että tästä päivästä tulee hyvä J Ja niinhän se olikin, ainakin meidän opiskelijoiden opetuksen suhteen. Aiheet nivoutuivat sujuvasti toisiinsa ja etenimme rauhallisesti. Ei ollut sellaisen hätäisen juoksun tuntua.

Mitä on ryhmädynamiikka?

Ensimmäinen aihe paneutui ryhmän dynamiikkaan. Sinänsä tutulta tuntuva aihe, josta joskus ennenkin olen kuullut luentoa. Ryhmädynamiikkaan liittyvät ryhmän eri vaiheet: aloitus, jolloin tutustutaan toinen toisiin ja orientoidutaan ryhmän tehtävään. Seuraavaksi tulee toimintavaihe, jolloin ristiriitoihin ei vielä tohdita puuttua. Ne ovat kuitenkin usein väistämättömiä ja vaativat ratkaisua, jotta ryhmän toiminta voi olla tehokasta. Lopuksi tulee hajoamisvaihe, jolloin ryhmän tehtävä saadaan valmiiksi ja sen toiminta päättyy.

Punaiset käyttivät Preziä, jonka käytön harjoittelun olin asettanut itselleni tavoitteeksi lähipäivien teknologiaopetukseen liittyen. Tosin virtuaali-istunnossa sen käyttö ei nyt ihan vakuuttanut minua. Prezi ei näkynyt niin selvästi kuin se ehkä olisi voinut näkyä ja oli ollut tarkoitus, mutta riittävän hyvin se kuitenkin nyt meidän ryhmässä näkyi. Luento meni kuitenkin enemmän luennoinniksi emmekä me opiskelijat päässeet ääneen juuri ollenkaan. Kirjoitustehtävän opettaja purki lukemalla itse ääneen sen, mitä olimme kirjoittaneet. Luokkaopetuksessa Prezi voi olla toimivampi. Ainakin olen saanut sellaisen vaikutelman, että kokonaisuus hahmottuu siitä hyvin ja eri osa-alueet siirtyvät tarkastelun alle jännittävällä tavalla.

Lopuksi saimme täyttää palautelomakkeen opetuksesta. Lomake oli muuten hyvä, mutta minun mieleen liiankin värikäs. Epäilen, että se ei ehkä sovellu esim. puna-vihersokeille tai niille, jotka häiriintyvät liiallisista ärsykkeistä. Nämä asiat on hyvä laittaa oman korvan taakse tulevaa varten.

Millainen on toimiva ryhmä?

Jouhevasti pääsimme ryhmädynamiikasta jatkamaan oman ryhmäni aiheeseen toimivasta ryhmästä. Olimme saaneet tuutorilta hyvän vinkin Belbinin (Belbin 2012; Fujitsu ei vuosilukua) roolitestistäjonka olimme laittaneet etukäteistehtäväksi opiskelijoille. Kaikki olivat palauttaneet sen ja yksi ryhmämme jäsen oli ystävällisesti tehnyt hyvät taulukot tuloksista. Kävimme niitä läpi yhdessä edellisenä päivänä.

Huomasin itsestäni, että en jännittänyt nyt opetusta. Alustuksen aikana en katsonut dioja, vaan kerroin niistä omin sanoin. Olen ennenkin todennut, että vaikka minulla olisi muistiinpanot, en niitä välttämättä katso opetuksen aikana. Yleensä syynä on jännitys. Nyt en katsonut dioja jännityksen takia, vaan nimenomaan siksi, että en lukisi niistä suoraan. Mielestäni pääsin kerronnassani ehkä jonkinlaisen tarinan asteelle. Mielenkiintoisin osa meidän ryhmän opetuksesta oli ehkä ryhmien muodostamisharjoituksen jälkeen se, kun etukäteistestin tulokset tulivat näkyville. Huomasin, että opiskelijoita kiinnosti kovasti tutkia omia pisteitä ja millaiset tulokset muut olivat saaneet. Muutama mielenkiintoinen havainto sieltä tulikin esiin.

Koko ryhmän keskustelussa tuli esille, että testi oli ollut kaikkien mielestä hyvä ja mielenkiintoinen. Tuutoriopettaja toikin esille, että opetuksessa kannattaa aina hyödyntää omakohtaisia, tai opiskelijoita läheisesti koskettavia asioita. Sillä tavoin opittava asia painuu mieleen paremmin. Tämä on varmasti totta ja tähän mennessä olemme liian vähän hyödyntäneet tätä asiaa.


Mitkä ovat ryhmän ohjaajan tehtävät?

Ryhmän ohjaajan tehtävät vaihtelevat ryhmäprosessin eri vaiheissa ja myös ryhmän työskentelyn eri vaiheissa. Suunnittelussa ja alussa ryhmän ohjaajan rooli on aktiivisempi ja ohjaavampi kuin myöhemmin. Ryhmän työskentelyn edetessä ryhmän ohjaajan tehtävä on pysytellä taka-alalla ja olla tarvittaessa käytettävissä tai ristiriitatilanteissa toimia sovittelijana ja uusien vaihtoehtojen esittäjänä. (Räisänen 2013.)

Näissä APE-opinnoissa minulle on jäänyt hyvin mieleen ryhmän alkuvaihe, jossa opettajalla on suuri rooli saada opiskelijat tutustumaan toisiinsa. Koulumaailmassa ainakin omat lapset ovat päässeet kokemaan ryhmäytymispäiviä tai –leirejä. Seiskaluokkalaisemme tosin taisi kokea ryhmäytymistä jo yllin kyllin, kun hän kertoi, että alkaa jo tulla korvista ulos alkusyksyn jokatuntiset puheet ”miltä tuntuu” jne. Näin aikuisen näkökulmasta ehkä ajattelee, että alkuvaiheeseen ei voi koskaan panostaa liikaa. Enpä tiedä, riippuu ehkä miten sen toteuttaa.

Tämän opetustuokion aikana tehtiin harjoitus, jossa olisi pitänyt suunnitella ryhmäopetus. Tehtävä osoittautui haastavaksi eikä sitä saatukaan virtuaali-istunnon aikana tehtyä. Opettaja pysyi tyynenä ja esitti kysymyksiä ja ehdotuksia, jotta olisimme saaneet tehtävän tehtyä. Loppukeskustelussa havaittiin, että ehkä tehtävä olisi kannattanut lähettää ennakkoon, jotta työskentely istunnon aikana olisi ollut tehokasta.

Tästä tuli mieleeni, että erilaisia aktivoivia tehtäviä suunnitellessa pitää ottaa monia asioita huomioon. Esim. mitä kannattaa pyytää tekemään etukäteen ja mitä sitten, jos tehtävä ei onnistu. Aina kannattaa olla varasuunnitelma ja esim. etukäteen mietittynä kysymyksiä ja neuvoja, joilla työskentelyn saa etenemään. Tärkeintä on kuitenkin, että opettajan tyyneys säilyy! 

Miten ryhmätyömenetelmiä voi hyödyntää opetuksessa?

Sininen ryhmä oli hoksannut hyödyntää edellisen virtuaaliopetuksen jälkitehtävää tämänkertaisen aiheen opettamisessa. Kävimme läpi erilaisia esimerkkejä ryhmätyömenetelmien käytöstä eri aloilla. Tuli selväksi, että ryhmätyömenetelmät sopivat alalle kuin alalle. Toki menetelmiä ei kannata käyttää vain menetelmän vuoksi, vaan nimenomaan sillä perusteella, miten menetelmä sopii opittavaan asiaan.

Oma innostukseni yhteistoiminnallisiin ryhmätyömenetelmiin (ks. Koppinen & Pollari 1993; Sahlberg & Sharan 2002) on vain kasvanut tämän syksyn aikana. Nyt huomaan myös, miten paljon yliopistossakin käytettiin ryhmätyömenetelmiä. Eräällä alkuvaiheessa pidetyllä Ruotsin yhteiskuntaan ja kulttuuriin liittyvällä kurssilla ruotsin opinnoissani saimme valita ryhmän itse. Minun ryhmään tuli sattuneesta syystä hieman vanhempaa vuosikertaa olevia opiskelijoita, joista yksi oli äidinkielenopettaja-opiskelija, toinen oli luokanopettajaksi opiskeleva ja kolmas valmis luokanopettaja-ranskanopettaja. Kaikilla heillä oli ruotsi sivuaineena. Ryhmämme oli todella toimiva. Nautimme työskentelystä yhdessä ja lopputuloksena kerroimme Norrbottenissa asuvasta perheestä, sillä tarkoituksena oli esitellä yksi Ruotsin maakunnista. Kerroimme siis aiheestamme tarinan muodossa. Ja nythän olemme katsoneet aktivoiva luento-videon, jossa puhuttiin tarinan kerronnasta. Huomaan, että tuon ryhmän vahvuutena oli ehkä se, että se koostui opettajaksi opiskelevista tai jo valmiista opettajasta. Minä poikkesin kyllä siinä suhteessa, mutta ehkä minun ansioni oli ikä ja muu työkokemus.

Jäin miettimään ryhmien muodostamista. Riippuu ehkä ryhmästä ja opiskelijoiden iästä, kuinka paljon opettajan pitää tai kannattaa puuttua ryhmien muodostamiseen. Kirjallisuuden perusteella opiskelijoiden voi joskus antaa muodostaa ryhmät itse, mutta jotta ryhmien koostumus vaihtelisi, opettajan kannattaa miettiä valmiiksi erilaisia kokoonpanoja. Näin opiskelijat saavat mahdollisimman monenlaisia kokemuksia erilaisissa ryhmissä työskentelystä.


Tuttu ryhmä tuo turvallisuutta. Sen huomasin nyt näitä opintoja pohtiessani. Meillä on teemaryhmät ja virtuaaliryhmät. Näihin ryhmiin on jo tottunut, joten muutos aiheuttaa hämmennystä. Nämä tunteet ovat varmasti hyvä kokea, jotta opettajana osaisi asettua opiskelijoiden asemaan.


kuva: M.Rantapää



LÄHTEET:

Belbin. 2012. Belbin Team Roles. Viitattu 30.12.2013. http://www.belbin.com/rte.asp?id=8.


Fujitsu Finland. Toimivassa tiimissä on monenlaista väkeä. Ei vuosilukua. Viitattu 30.12.2013. http://www.fujitsu.fi/testit/tiimirooli/tiimiroolit.htm.

Koppinen, M-L. & Pollari, J. 1993. Yhteistoiminnallinen oppiminen. WSOY, Helsinki.

Räisänen, M. 2013. Opettajana ja opiskelijana ryhmässä. APE 6 –luentomateriaali 17.10.2013. Optimassa. Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu, Oulu. Viitattu 30.12.2013. Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu, Oulu. Viitattu 30.12.2013.

Sahlberg, P. & Sharan, S. 2002. Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. WSOY, Helsinki.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti