perjantai 6. kesäkuuta 2014

TYÖPAJA 4. FOORUMITEATTERI

Foorumiteatteri toimi konfliktin ratkaisun työpajana. Foorumiteatterin historia on mielenkiintoinen: 100 vuotta sitten Brasiliassa tapahtui yhteiskunnan muutos, jonka seurauksena foorumiteatteri syntyi. Alun perin Augusto Boalin kehittämä foorumiteatteri paneutui yhteiskunnallisiin sortotilanteisiin. Foorumiteatteri on osallistava menetelmä, jossa osallistujille annetaan mahdollisuuksia voimaantua. Foorumiteatterin avulla voidaan käsitellä perheen tai työyhteisön arkisia ristiriitoja ja konfliktitilanteita. Opettaja ei anna valmiita malleja, vaan ryhmä itse kehittää ratkaisuvaihtoehtoja.

Foorumiteatterin, kuten prosessidraamankin, käyttö vaatii runsaasti aikaa ja opettajalta taitoa ohjata prosessin etenemistä. Opettaja toimii herättelijänä, keskusteluttajana ja virikkeiden antajana, mutta varsinainen käsiteltävä tilanne tulee ryhmäläisiltä. Tämä menetelmä toimii varmasti monenlaisissa tilanteissa, mutta itse en koe olevani vielä kypsä tätä käyttämään. Prosessidraaman tavoin foorumiteatteri on käyttökelpoinen niin työelämässä kuin opiskelijaryhmän konfliktienkin ratkaisemiseksi.


Työskentelyn eteneminen


1. Parityöskentelyvaihe: konflikti omasta elämästä
  • A kertoo B:lle, joka vain kuuntelee eikä kommentoi
  • B kysyy A:lta tarkentavia kysymyksiä ja A vastaa
  • B kertoo A:lle tämän kertoman tarinan takaisin ikään kuin se olisi tapahtunut hänelle itselleen ja kysyy lopuksi A:lta: ”Olisinko voinut tehdä jotain toisin?”
  • A ehdottaa vaihtoehtoista toimintaa tai kyselee, esim. ”Olisitko voinut vaikka…”
  • sama toistuu toisinpäin niin, että B kertoo A:lle omassa elämässä tapahtuneen konfliktitilanteen jne.


2. Pienryhmävaihe
  • parit menevät eri ryhmiin
  • jokainen kertoo vuorollaan parinsa tarinan ikään kuin se olisi tapahtunut itselle
  • ryhmä kehittää näistä tarinoista yhteisen uuden konfliktitilanteen, jossa käytetään elementtejä kerrotuista tarinoista
  • ryhmän kehittämästä konfliktitilanteesta tehdään pieni (esim. 3-5 minuutin pituinen) näytelmä, jossa jokaisella on oma roolinsa (sorrettu/sorretut ja sortaja)
  • näytelmässä on 3 kohtausta, jotka tapahtuvat eri ympäristöissä, esim. kotona ja työpaikalla, roolit voivat vaihtua eri ympäristöissä, kohtauksissa on kuitenkin punainen lanka, joka sitoo ne yhteen


3. Yhteisen työskentelyn vaihe
  • pienryhmät esittävät omat näytelmänsä yleisölle
  • konflikteille pyritään löytämään toiminnallisia ratkaisuja (ei aina helppo löytää)
  • kohtauksen pysäyttäminen
  • yleisöstä ehdotus vaihtoehdoista, jonka avulla kohtaus jatkuu
  • yleisöstä voi joku astua rooliin ja siten kokeilla toista vaihtoehtoa, miten tilanne jatkuu


------------

Työvaiheet ryhmässä


1. Tuolien avulla virittäytyminen: erilaiset kuvat konflikteista ja vallankäytöstä
  • ryhmä asettelee tuolit, miltä näyttää esim. työyhteisökiusaaminen

2. Valitaan yksi tuolikuva

3. Parityöskentely
  • oma tarina toiselle kerrottuna
  • peilaus, itse neuvoo itseä

4. Ryhmä
  • materiaali parityöskentelystä

5. Foorumiteatteri
  • roolien vaihto
  • improvisointi muutoksen mukaan

6. Kuuma tuoli
  • kysytään roolihahmolta

7. Kysytään neuvoa / sanotaan suorat sanat

8. Jatkotyöskentely
  • mieti seuraavaksi kerraksi yksi toimintatapa, miten voi rikkoa rutiinin

------------------

Lähde:

Länsitie, Janne. 2014. Draamapedagogiikan työpajat 5.-6.6.2014. Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu.

2 kommenttia:

  1. http://fi.wikipedia.org/wiki/Sorrettujen_pedagogiikka
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Forum-teatteri
    http://en.wikipedia.org/wiki/Augusto_Boal

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Janne linkeistä. Tuo olikin tärkeä tieto, että Boalin mukaan keskustelu on tärkeämpää kuin oikeat vastaukset.

      Poista