lauantai 5. huhtikuuta 2014

OHJAAJAN ASEMA JA OHJAUSTYYLIT

Ohjaajan asema ryhmässä voi olla kolmenlainen: asiantuntija, ei-tietäjä ja tasavertainen. Katsotaan aluksi kunkin position ominaisuuksia:

Asiantuntijapositio

 opettaja on asiantuntija, tietäjä
 vahva substanssi
• mielellään kertoo
• opiskelijat tulevat kysymään
• asiantuntijaksi kehittyminen vaatii noin 10 vuotta



Ei tietämisen positio

 opettaja voi liikkua täällä, ei anna vastauksia
• op. kyselee, miten opiskelija asian näkee (vaikka tietäisi - aina ei tiedä)
 otetaan selvää
 esim. yritysvierailun aikana ohjaajan asema on tämä


Tasavertaisen positio

 kaikki tähtäävät samaan asiaan/tavoitteeseen
 ope ei kerro kaikkea, vaan on mukana herättelijänä ja antaa ideoita


Ohjaaja / opettaja varioi eri positioiden välillä sen mukaan, mitä ryhmän oppiminen milläkin hetkellä vaatii. Opettajan on hyvä tiedostaa eri positiot ja oma suhtautumisensa niihin.




Ohjaustyylejä on useita:


1.      Hyväksyvä ohjaustyyli
a.      sopii moneen tilanteeseen
b.      alkuvaiheessa, kannustava
2.      Kartoittava tyyli
a.      avoimet kysymykset
b.      kuunteleva, ottaa asioista selvää
3.      Ristiriitoja osoittava tyyli
a.      vaatii luottamusta puolin ja toisin
b.      tarvitaan joskus
4.      Ohjeita antava tyyli
a.      jos kysymysten avulla ei pääse eteenpäin
b.      ohjaa
5.      Omien kokemusten avulla ohjaaminen
a.      caset
b.      tarinat
c.       esimerkit

Tunnista oma tyylisi. Aina ei tarvitse mennä yhdellä tyylillä, vaan tyyliä voi vaihdella tarpeen mukaan. Itsekin ajattelen niin, että opettaja vaihtelee ohjaustyyliään tarpeen mukaan. Tämä edellyttää opiskelijoiden ja ryhmän tuntemista. Omien kokemusten avulla ohjaaminen saa kannatusta niin koulutuksessa kuin työelämässäkin. Kun kuulee oikeita esimerkkejä, miten joku toinen on selvinnyt jostain tilanteesta, se kannustaa ja rohkaisee kuulijaa etsimään omia ratkaisuvaihtoehtoja. Omista kokemuksista kertominen, edellyttäen että sitä ei tee koko ajan ja aina mielessä pitäen mahdolliset salassapitoasiat, antaa myös sen kuvan, että opettajakin on ihminen.

-----------

Lähde:

Erkkilä, R. 2014. Lähipäivien materiaali opintojaksolla Toiminnalliset ryhmätyömenetelmät 4.-5.4.2014. Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti