perjantai 4. huhtikuuta 2014

RYHMÄTYÖMENETELMIEN RAKENNE

1.    ALOITUS: Aloitusvaiheessa tärkeää on turvallisen ilmapiirin luominen. Tämä vaikuttaa opiskelijoiden innostumiseen, motivoitumiseen ja kiinnostumiseen aiheesta.



Esittäytyminen


  • arvaa toisesta erilaisia asioita
  • kerrotaan toisesta, ei itsestä
  • nimien muistirinki (yksi aloittaa omalla nimellä, seuraava kertoo edellä olevan nimen ja sen lisäksi omansa, rinki jatkuu niin, ettäjokainen luettelee edellään olevat ja lopuksi oman nimensä, nimien määrä kasvaa pikku hiljaa)

”Ice breaker” eli sulattajat
ei liity opiskeltavaan asiaan, esim. omasta laukusta löytyvästä esineestä kertominen, pöydällä voi olla jotain muuta aineistoa, josta kertoa, kuten postikortit, lehtikuvat, värilaput, eläimet)

Lämmittelytehtävätmitä ajatuksia aihe herättää / ideariihi, lakanan täyttö

Virittäytyminen: opettaja kertoo aiheesta ja työskentelytavoista



2.    TOIMINTA: varsinainen työskentelyvaihe



3.    PÄÄTÖSVAIHE – TUNNEILMAISU

a.    voi kertoa, miltä työskentely tuntui ja miten se sujui
b.    toiminta puretaan


4.    KESKUSTELU - PALAUTE


Miten luokkatilanteissa luennon tai teorian lomaan saadaan toiminnallisuutta? Käytännön aineissa tämä tapahtuu luonnostaan. Vuorovaikutukselliseen oppimiseen vaikuttaa paljon ryhmän koko, opiskeltava aihe ja aika.


Miksi ryhmässä opitaan?

  • yksilö ylittää oman yksilöllisen oppimiskykynsä
  • vertailu: tietotaitotason tai muun peilaaminen
  • ryhmä kannustaa oppimaan enemmän:
a.    kaikki antavat oman panoksensa ryhmän hyväksi
b.    tulos on jäsenten tulos = oppimisen tulos koituu kaikkien hyväksi



Allekirjoitan nämä ajatukset täysin! Oppiminen on paljon yksipuolisempaa, kun se tapahtuu yksin. Ryhmässä pääsee osalliseksi monesta näkökulmasta. Ryhmän alkuvaiheeseen kannattaa panostaa. Sopivan toiminnallisen ryhmätyömenetelmän valinta pitää harkita kuhunkin oppimistilanteeseen ja tulosten soveltaminen käytäntöön kannattaa miettiä etukäteen.

-----------

Lähde:

Erkkilä, R. 2014. Lähipäivien materiaali opintojaksolla Toiminnalliset ryhmätyömenetelmät 4.-5.4.2014. Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti