perjantai 4. huhtikuuta 2014

RYHMÄN MUOTOUTUMINEN JA RYHMÄN OHJAAMINEN

Ryhmän elinkaari jakautuu viiteen vaiheeseen:


1.    Ryhmän muotoutumisvaihe / Uusi alkava ryhmä

a.    turvallisen ilmapiirin luominen (ohjaajan / opettajan merkitys korostuu)

  • tutustuminen
  • opettaja toimii linkkinä, ohjaa
  • huomioida vetäytyjät, jotta he pääsevät ryhmään mukaan
  • luottamuksellinen
  • turvallinen aikuinen, joka tietää, mitä tehdään, vaikka ryhmän jäsenet eivät tiedä
  • alussa opettaja jakaa ryhmät – sekoittaa rohkeat ja arat

b.    vuorovaikutus on kahdenvälistä: opettaja – opiskelija


2.    Kuohuntavaihe

a. varovaisuus vähenee, ryhmän jäsenet uskaltavat olla eri mieltä ja haastaa opettajan
b.    kaikkea ei hyväksytä ehdoitta
c.    klikkiytyminen -> ryhmän sekoittaminen, kaikki tekee kaikkien kanssa
d.    opettaja mahdollisesti haastetaan: rajojen ja pelisääntöjen kokeilu
e.    haetaan ryhmän omia rajoja ja sääntöjä
f.     energiaa kuluttavaa aikaa
g.    opettajan rooli korostuu
h.    vaihe menee yleensä itsestään ohi


3.    Pelisääntöjen syntymisen vaihe

a.    ryhmän jäsenet tuntevat toisensa
b.    yhdessä on mukavaa
c.    opettaja taustalla, osa porukkaa
d.    jos opettaja vaihtuu, ryhmädynamiikka aiheuttaa sen, että ryhmä palaa elinkaaressaan taaksepäin ja voi esim. haastaa uuden opettajan, pelisäännöt jne.


4.    Kypsän ryhmätoiminnan vaihe

a.    kaikki ovat tavoitteellisia ja pyrkivät samaan päämäärään
b.    tasavertaisuus
c. ryhmäytymispäivillä pyritään nopeuttamaan prosessia ja välttämään kuohuntavaihe, jotta päästään nopeasti toimintavaiheeseen
d.    alun panostus tuottaa tuloksia


5.    Ryhmän lopettamisvaihe

a.    tämäkin on tärkeä vaihe
b.    voidaan käyttää tunnuksia, kuten retki, vierailu, käynti
c.   nykyään nuoret usein jatkavat ryhmän toimintaa jollakin tasolla ja jossakin muodossa esim. somessa


Sanotaan, että vähintään vuoden yhdessä toimivissa ryhmissä tällainen elinkaariprosessi on havaittavissa. Nuorten opiskelijoiden kanssa tähän on syytä kiinnittää huomiota, ja yleensähän näin tehdäänkin. Hyvin toimiva ryhmä luo hyvät edellytykset oppimiselle, jota ammatillisessa koulutuksessa nuoret hakevat. Kuten aiemmin olen maininnut ryhmässä oppimisen eduista, ryhmäprosessiin ja sen ohjaamiseen kannattaa siksi satsata. Kaikilla on silloin hyvä olla ryhmässä ja oppimiselle on parhaat edellytykset.

-----------

Lähde: 


Erkkilä, R. 2014. Lähipäivien materiaali opintojaksolla Toiminnalliset ryhmätyömenetelmät 4.-5.4.2014. Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti