perjantai 11. huhtikuuta 2014

TOIMINNALLISET RYHMÄTYÖMENETELMÄT - MITÄ OPIN OPINTOJAKSOLLA

Osallistuin Toiminnalliset ryhmätyömenetelmät -opintojaksolle 4.-5.4.2014. Opintojakso kuuluu Oamkin Ammatillisen opettajakorkeakoulun vapaavalintaisiin opintoihin, joten osallistujat tulevat eri APE-ryhmistä eri vuosilta, jos haluavat tämän opintojakson opiskella. Opinto-opasta (Oamk, 2013) tutkaillessani kiinnitin huomiota opintojaksoon HOPSia tehdessäni ja kiinnostuin siitä, koska ajattelin sen olevan mielenkiintoinen ja hyödyllinen - ei vain opettajana toimimisen kannalta, vaan myös nykyisessä työssäni. Lisäksi APE-opinnoissa tuli jo selväksi, että opettajan on käytettävä monipuolisia ja monikanavaisia opetusmenetelmiä oppimisen varmistamiseksi ja on todettu, että tällaisia menetelmiä käytettäessä tapahtuu enemmän ja ehkä parempaakin oppimista kuin pelkän luennoinnin  avulla. Omien kokemustenkin perusteella uskon vakaasti tähän.

Tässä keskityn opintojakson tavoitteiden saavuttamisen ja oman oppimisen tarkasteluun. Muissa blogini kirjoituksissa käsittelen tarkemmin ryhmätyömenetelmien rakennetta, ryhmän elinkaarta, ohjaajan roolia ja joitakin, opintojaksolla kokeiltuja, esimerkkejä ryhmätyömenetelmistä.

Oamkin opinto-oppaan (2013) mukaiset Toiminnalliset ryhmätyömenetelmät –opintojakson tavoitteet olivat:
Opiskelija osaa suunnitella ja käyttää toiminnallisia ryhmätyömenetelmiä sekä arvioida niiden soveltuvuutta oppimisen edistäjänä. Opintojaksolla harjoitellaan joidenkin toiminnallisten ryhmätyömenetelmien käyttöä.

Oma konkreettinen tavoitteeni oli, että opin yhden uuden ryhmätyömenetelmän käytön:
  • mihin se soveltuu
  • mikä on ohjaajan rooli
  • mitä on otettava huomioon

Ydinkysymykset:
1. Mitä tarkoittavat aktivointi ja toiminnallisuus opetuksessa?
2. Mitä ovat ohjaajan roolit toiminnallisissa ryhmätyömenetelmissä?
3. Miten ryhmää ja ryhmädynamiikkaa voi hyödyntää opetuksessa?
4. Miten toiminnallisia ryhmätyömenetelmiä sovelletaan?

Opetuksessa ylipäätään on tärkeää, että se on vaihtelevaa (Erkkilä 2014):
  • luento
  • ryhmätyö
  • harjoitus
  • itsenäinen työskentely
Eli, että opetus ei aina olisi samanlaista.



Pohdintaa opintojakson tavoitteiden toteutumisesta ja oppimiseen vaikuttavista tekijöistä


Saavutin hyvin opintojaksolle asetetut osaamistavoitteet ja jopa ylitin oman tavoitteeni: opin enemmän, kuin odotin. Työskentelin mielestäni aktiivisesti saavuttaakseni opintojaksolle asetetut osaamistavoitteet. Opintojakso oli minulle hyödyllinen opettajana kehittymisen kannalta. Yhteistyö toisten opiskelijoiden kanssa auttoi minua oppimaan ja edistin omalla toiminnallani toisten opiskelijoiden oppimista. Opettajan ohjaus ja palaute edistivät oppimistani.

Minua auttoivat opiskeltavien asioiden oppimisessa se, että olin erittäin motivoitunut opintojaksoon ja innokas oppimaan siitä uutta. Olin avoin ja oli mielenkiintoista kuulla toisten kokemuksia. Harjoitusten avulla pääsi kokeilemaan kutakin ryhmätyömenetelmää oikeasti, mikä auttoi havaitsemaan menetelmään liittyviä etuja ja mahdollisia puutteita tai kompastuskiviä.


Mitkä tekijät haittasivat oppimistani? Alussa minua hieman haittasi se, että noin puolet porukasta oli keskenään ennestään tuttuja ja he puhuivat ensimmäisessä akvaarioharjoituksessa kovaäänisesti päällekkäin. Se kävi korviin ja latisti omaa osallistumishalukkuutta. Iltaa kohden ja toisena päivänä tilanne oli rauhallisempi ja opiskelu oli mukavampaa.



Yhteenveto kurssin annista:


Toiminnalliset ryhmätyömenetelmät –opintojakso ylitti odotukseni. Teoriaa oli sopivasti ja harjoituksia runsaasti. Mielelläni olisin ollut kurssilla vielä yhden lisäpäivän. Toisaalta kurssi toimi hyvänä perehdytyksenä aiheeseen ja tästä opiskelua on hyvä jatkaa itsenäisesti tai muussa yhteydessä. Aion ehdottomasti käyttää työssäni ryhmätyömenetelmiä ja kokeilla eri vaihtoehtoja.

Huomasin kurssilla erityisen selvästi sen, että virittäytyminen aiheeseen tai teoreettinen alustus on syytä pitää lyhyenä opiskelijoiden mielenkiinnon säilymisen kannalta. Kun opetus on vaihtelevaa, monipuolista ja monikanavaista, se on mielekästä ja mukavaa kaikille osapuolille. Ryhmätehtävien ohjeistuksessa huomasin, että ensin kannattaa selittää tehtävä ja vasta sen jälkeen jakaa ryhmiin. Keskittyminen herpaantuu, jos keskittyminen suuntautuu ryhmän jäseniin ja fyysiseen liikkumiseen pöydästä tai tilasta toiseen.


Olen erittäin tyytyväinen Toiminnalliset ryhmätyömenetelmät –opintojaksoon. Oppiminen oli opintojaksolla käytännön läheistä ja hauskaa. Sain paljon ideoita ja vinkkejä tulevaan työhöni, oli se sitten opettajana tai muussa työssä, jossa kohtaan ihmisiä ja mahdollisesti koulutan tai pidän kursseja. Samat opit ja menetelmät käyvät ryhmälle kuin ryhmälle. Suosittelen kurssia lämpimästi kaikille!

----------------
Lähteet:


Erkkilä, R. 2014. Lähipäivien materiaali opintojaksolla Toiminnalliset ryhmätyömenetelmät 4.-5.4.2014. Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu.


Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu. 2013. Opinto-opas 2013–2014. http://www.oamk.fi/amok/docs/opiskelijalle/amok_opinto-opas_2013-2014.pdf. Viitattu 12.4.2014.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti