torstai 3. huhtikuuta 2014

OPETTAJAN TYÖN EETTISIÄ ULOTTUVUUKSIA

Pohdintaa opintojakson jälkeen


Opettajan työn eettisiä ulottuvuuksia -opintojaksolle asettamani tavoitteet:
Ymmärrän, mitä opettajan ammattietiikkaa tarkoittaa ja miten se näyttäytyy opettajan työssä. Osaan pohtia eettisiä kysymyksiä erilaisista näkökulmista. Tiedän, miten lainsäädäntö ohjeistaa opettajan työtä eettisissä kysymyksissä.

Saavutin oppimistavoitteet hyvin seuraavien keinojen avulla:
Ennakkotehtävän avulla perehdyin opettajan ammattietiikkaan ja pohdin sen merkitystä itselle. Virtuaali-istunnoissa pääsin virittäytymään eettisiin kysymyksiin. Pienryhmässä keskustelun avulla sain lisätietoa ja kuulin erilaisista kokemuksista sekä jaoin omiani. Oppimistehtävien käsittelyistunnoissa sain monipuolisen ja syvällisen kuvan opettajan ammattietiikasta.

Opintojaksolla merkityksellisintä minulle oli uusien ajatusten saaminen keskustelun ja toisten kertomien esimerkkien kautta.

Aion hyödyntää opintojaksolla oppimiani eettisyyteen liittyviä asioita ammatillisena opettajana seuraavasti:
Eettisyys on opettajan työn kivijalka, jonka varaan opetustyö rakentuu. Tärkeintä on aito kohtaaminen niin opiskelijoiden kuin kollegoiden ja muiden yhteistyötahojen kanssa. Pyrin toimimaan tuntosarvet herkkänä ja havainnoimaan kaikkia tilanteita eettisen toiminnan pohjalta.

Opettajan eettinen ajattelu tulisi näkyä entistä paremmin ammatillisen opettajan työssä toinen toisensa arvostamisena ja kunnioittamisena sekä erilaisuuden hyväksymisenä.

Virtuaaliopetus edisti oppimistavoitteiden saavuttamista siten, että siellä keskityttiin olennaiseen, kun ei oltu fyysisesti samassa tilassa vaan toimittiin äänen varassa. Tämä on minulle aiemmin ollut vaikea asia, sillä kuulen paremmin, jos näen puhujan. Nyt olen oppinut keskittymään myös äänen kuunteluun paremmin ja sitä kautta itse asiaan. Virtuaaliopetus edisti erinomaisesti oppimistavoitteideni saavuttamista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti